God jul!

Det är bara några dagar kvar till julafton och med det vill jag önska dig en välsignad jul. Vi firar jul till minne av Jesus födelse, Gud antog mänsklig natur och lät sig födas in i den värld han skapat därför att den är i behov av räddning och upprättelse. I kyrkor och i hem runt om i hela vårt land kommer Jesus födelse uppmärksammas bland annat genom att julevangeliet läses, ni vet det textavsnitt i Lukasevangeliet som inleds med orden: ”Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas” (Luk 2:1).

Det finns mycket att säga om detta textavsnitt. Som en kort betraktelse inför julen skickar jag med dig orden från Tom Wright, en teolog vars böcker jag ofta återvänder. Wright är inte en frikyrklig teolog och jag är långt ifrån alltid överens med honom om hur vissa textavsnitt i Bibeln skall tolkas och förstås. Men han har en enorm kunskap om hur den judiska världen såg ut på Jesus tid och han skriver ofta tankeväckande. I en av hans mindre akademiska verk kommenterar han julevangeliet vilket syfte Lukas har med att återge händelserna kring Jesus födelse på det vis han gör det.

[…] Lukas poäng framgår klart. Den lille pojkens födelse är början på en kraftmätning mellan Guds rike – som verkar så svagt, obetydligt och sårbart – och de världsliga rikena. Augustus fick aldrig höra talas om Jesus i Nasaret. Men inom de närmaste hundra åren hade hans efterträdare i Rom inte bara hört talas om Jesus utan även vidtagit åtgärder för att utrota hans följeslagare. Drygt tre hundra år senare blev kejsaren själv kristen. Så när du ser krubban på ett julkort eller i kyrkan, stanna inte vid den. Försök se vad den pekar på. Den pekar på den explosiva sanningen i att barnet som ligger i krubban redan blivit omtalad som världens rättmätige kung. Resten av Lukas berättelse, både i evangeliet och Apostlagärningarna, handlar om hur han når fram till sitt rike. – Lukasevangeliet för alla s52-53

Gudstjänster i jul och nyår

På julafton är du välkommen att för en stund av stillhet på julaftonens kväll då vi firar gudstjänst. Carina Hult predikar och det blir stämningsfull musik med Annelie Magnesköld och Gunilla Hallberg. Kl 23.00 den 24:e december. På annandagen är det gudstjänst kl 11.00. Jag predikar och Hilma Raask ansvarar för musik, i gudstjänsten kommer vi dessutom ha parentation och barnvälsignelse.  Även på nyårsaftonen finns möjligheten att samlas till gudstjänst kl 11.00 då Roland Ernebro predikar och Solveig Sävinger drar i musiken.

Grötfest med julquiz och andakt

Ungefär en vecka in på det nya året hoppas jag att du ska vilja komma till vår kyrkbyggnad för att dela gemenskap och för att i en enklare andakt be för det nya året. Det är nämligen grötfest med julquiz och andakt den 6:e januari kl 18.00. Det blir en kväll där vi varvar umgänge vid matbordet med quiz och tävlingar för olika åldrar. Pastorn lovar att försöka koka ihop ett julquiz med olika typer av frågor och av varierande svårighetsgrad.

Församlingsmöte

Den 14:e januari kl 17.00 är församlingens medlemmar välkomna på församlingsmöte med fokus på församlingens ekonomi inför det kommande året.

Årsmötesfest

Det kan ju låta avlägset, men faktum är att om bara någon månad så är det dags för församlingens årsmöte. Förra året testade vi ett nytt upplägg, vi kombinerade årsmötesförhandlingar med en fest. Vi försökte korta ned formaliapunkterna och istället lägga krutet på att komma samman som församling för att tacka Gud för året som gått och samtala om vad som ligger framför, och samtidigt ha det trevligt tillsammans. Feedbacken från församlingen var positiv och därför satsar vi på samma upplägg i år igen.

För att matansvariga skall veta på ett ungefär hur mycket mat som behöver förberedas så behöver man anmäla sig. Det gör man antingen genom att skicka ett mejl till mig (andreas.engstrom@equmeniakyrkangrabo.se) eller genom att skriva upp sig på listan som finns på kyrktorget. Maten är till självkostnadspris. Senast den 21:a januari behöver din anmälan ha kommit in.

Hälsning från valberedning

Inför församlingens årsmöte låter valberedningen hälsa att om du letar efter ett sätt att bidra till församlingens arbete och vill ha en meningsfull sysselsättning så finns det möjlighet att engagera sig i nya uppgifter. De ser fram din återkoppling. Kontakta Robert Agerskog tel 0705-084469.