KONFIRMATION

Konfa i Equmeniakyrkan

Tonåren och gymnasieåren är en period av stora förändringar, ställningstaganden och på många sätt en tid då grunden för livet läggs. Med den bakgrunden erbjuder Equmeniakyrkan Gråbo konfirmationsläsning. Det är ett erbjudande att ta reda på vad kristen tro är, vad den kan innebära för dig och samtidigt fundera över vad du själv tror på och vill med ditt liv. Under konfirmationsåret får du ta del av den kristna traditionens berättelse, vilket inkluderar bibelkunskap, historia, etik och trosuppfattningar. I undervisningen används olika former av pedagogik. Konfirmanden får lyssna till föreläsningar, ta del av grupp och samtalsövningar, lekar, videoklipp mm.Om du bor i Gråbo så bjuds du in till konfirmation det år du fyller 14 och går i åttonde klass. Du behöver inte oroa dig över att du skall behöva prestera något. Det är inga läxor och inga betyg. Det viktigaste är att du kommer på samlingarna och att du visar intresse för det vi gör tillsammans.

Är konfa för mig?

För alla som undrar om konfa verkligen är något för just dem så har vi gjort ett litet test som man kan göra, visserligen med glimten i ögat men icke desto mindre så tror vi att konfa är något som passar många olika slags människor.
Till testet

Aktuell info konfa 2023/2024

Hajk i Skallsjö skogar

Den 6/10-7/10 tar vi med konfirmanderna på hajk till Skallsjö skogar (Högsboholmsvägen 116, 448 91 Floda). Hajken börjar på fredag kväll kl 18.00 och slutar på lördag ca 16.00.

Festkväll

För att högtidlighålla att konfirmanderna gått igenom konfirmationsåret bjuder vi in till en festkväll för konfirmanderna och deras anhöriga den 21/5 – 2024 kl 18.00-21.00. Till festkvällen är konfirmander och deras närmaste familj välkommen, föräldrar och syskon. Övriga anhöriga är välkomna på konfirmationsgudstjänsten. Anmäl hur många som kommer senast den 11:e maj. Mejl: ida.ahlgren@equmeniakyrkangrabo.se Ange om du har behov av specialkost.

Konfirmationsgudstjänst

Konfirmationsåret avslutas med en konfirmationsgudstjänst den 26/5 – 2024 kl 11.00. Konfirmanderna samlas 09.30 för fotografering och förberedelser inför gudstjänsten. Klädsel för konfirmanderna, mörka byxor och vit skjorta eller vit klänning. För att vi ska ha koll på att platserna i kyrkan räcker till så skulle vi uppskatta om ni meddelar hur många ni planerar vara som kommer på konfirmationsgudstjänsten senast den 19.e maj. Mejl: andreas.engstrom@equmeniakyrkangrabo.se

Frågor och intresseanmälan

Kontaktperson: