Välkommen

Gud och människor först. Verksamheter sedan.

Equmeniakyrkan Gråbo är en församling som består av vanliga människor med olika bakgrunder och erfarenheter men med en gemensam tro. En tro på att det finns en Gud som genom Jesus Kristus visat att han älskar världen. Vi längtar efter att få dela med oss av den glädje som denna tro skänker och önskar mer än något att du också skulle få möta Jesus. Men oavsett om du tror eller inte så vill vi att vår kyrka skall få vara en plats där du kan ta del av gemenskapen, få stöd och hjälp, träffa nya vänner, få tid för eftertanke och dela livet med andra. Det är därför vi driver de verksamheter vi gör. Gud och människor först. Verksamheter sedan.

Vår församlingsföreståndare

Vad roligt att du vill kolla in Equmeniakyrkan Gråbo närmare! Här på vår hemsida hittar du vad du behöver för att du skall kunna bilda dig en första uppfattning av vår församling. Men det allra bästa är att möta församlingen ansikte mot ansikte.

Equmeniakyrkan Gråbo är inte främst en byggnad, det är en grupp människor som beslutat sig för att tillsammans följa Jesus. Som pastor för denna grupp förundras jag över allt det goda som sker när människor från vitt skilda bakgrunder, med alla möjliga styrkor och brister, överlåter sig åt att tillsammans ta rygg på Jesus. Att då få se vad Gud gör i människor liv på nära håll är väldigt inspirerande och roligt.

Min förhoppning är att du skall känna dig varmt välkommen att besöka någon av församlingens aktiviteter och lära känna denna härliga skara människor.

/Andreas Engström Pastor och föreståndare för Equmeniakyrkan Gråbo

Vad kan jag förvänta mig?

Nästan varje söndag under året samlas vi till gudstjänst. En gudstjänst innehåller vanligen musik och en predikan som utgår från en bibeltext. Vi lyssnar till Bibelns texter därför att vi tror att Gud talar till oss på ett särskilt sätt genom dessa texter.

Att sjunga tillsammans är ett sätt för troende människor att vända sig till Gud och uttrycka tillbedjan, tacksamhet och glädje över vem Gud är och vad han gjort för oss genom Jesus Kristus. Sångerna som hörs i en gudstjänst är av varierat slag. Hos oss hörs både traditionella psalmer och modernare sånger. Känn dig fri att sitta, stå eller till och med dansa. Det finns ingen mall som man måste passa in i för att få fira gudstjänst tillsammans med vår församling.

Närmare gudstjänstens slut ges vanligen möjlighet att söka förbön eller att tända ett ljus för någon som man tänker på eller en situation man själv befinner sig i. Det är ett konkret och uppskattat vis att vända sig till Gud på.

Vi har ingen särskild klädkod vid våra samlingar. Du kommer se människor som bär kostym och slips likväl som jeans och t-shirt. Vi önskar att Equmeniakyrkan Gråbo skall vara en församling dit vem som helst kan komma.

Gudstjänsten tar inte slut när tonerna från musiken klingar ut. Då fortsätter gudstjänstgemenskapen kring fikaborden i vår serveringsvåning. Där är alla välkomna att stanna kvar och dela gemenskapen kring fikaborden.

När du besöker en gudstjänst hos oss så kommer du att välkomnas i dörren av våra mötesvärdar. Om du undrar över något så är dem bara glada att få vara till hjälp. Håll utkik efter ett par vänliga ansikten och en namnskylt så hittar du dem!

Om du har barn med dig till gudstjänsten så kan dem de flesta söndagar ta del i någon aktivitet som riktar sig särskilt till barnen.

Hitta till oss