Nu var det ordentlig länge sedan jag skrev en hälsning till församlingen, så här kommer en sådan. I morse träffades en hel grupp ungdomsledare i vår kyrka för ungdomsledarfrukost. Ungdomsledare från bland annat Alingsås, Vårgårda och Storsjöstrand var här. Johannes och våra teamare tog hand om dem och jag hade förmånen att få kika in på ett hörn. Deras arbete är viktigt och det var fint att se dessa härliga tjejer och killar uppmuntra varandra. På väg ut på ett hembesök hörde jag tonerna från bön och lovsång fylla kyrksalen. Glöm inte att ta med vår ungdomspastor och teamare i bön! Be också gärna också för våra skolor i Gråbo. Kyrkorna i Gråbo har traditionsenligt bjudit in årskurserna F-3 till kyrkorna för adventssamling och vi hoppas att de ska vilja komma också i detta år.

För den som är nyfiken på mina studier, det är några som har frågat vad det är jag egentligen studerar, det kallas för ”Bibelvetenskap”. Det ingår i en pastorsutbildning och jag läste extra kurser inom området när jag utbildade mig och nu läser jag på ett mastersprogram vid ALT i Örebro. Bibelvetenskap är ett brett ämnesområde som handlar om allt från Jesus som historisk person, kvinnor i antiken, evangeliernas tillkomst och bakgrund till frågor om bibeltolkning och bibelböckers innehåll och teologi. För tillfället läser jag en metodkurs som introduktion till skrivandet av en magisteruppsats. I december börjar en ny kurs om Paulinsk teologi, d.v.s en kurs om innehållet i Paulus brev. Hur ska dem förstås? Vad försökte han säga? Vilken är bakgrunden till hans brev? Hur bör breven översättas till svenska? är exempel på frågor som man diskuterar i en sådan kurs. Hoppas det blev lite klarare vad jag gör vid sidan av arbetet i församlingen.

En praktiskt sak som är på gång, el som kostar pengar. Påminner därför om att hjälpas åt att se till att det är släckt och stängt när vi lämnar vår kyrkbyggnad. Med det sagt passar jag på och nämner några roliga saker som händer i vår församlingen framöver.

Bibelstudium med Jonas Dagson på lördag

På lördag kl 15.00 är du välkommen på bibelstudium med Jonas Dagson som i dagarna har gett ut en illustrerad studiebibel. Du kan läsa mer om Jonas här: https://www.varldenidag.se/reportage/en-ny-och-varldsunik-studiebibel-hjalper-bibellasare-in-i-texten/repvda!60wCyKQTttuKFU9mpHOCg/ och här: https://www.dagen.se/kultur/2022/06/09/hans-studiebibel-ska-vara-som-en-simskola-for-bibellasare/ Jonas kommer att ta oss med på en resa genom evangelierna och Jesus liv. Det blir säkerligen en intressant eftermiddag.

Insamling av kläder och hygiepaket

Vecka 44 står ett gäng redo den 1:a november och 3:e november att ta emot kläder samt mat och hygienpaket. Kläder går till behövande människor i Rumänien och Ukraina. Mat och hygienpaketen skickas till behövande i Ukraina. Från kl 18.00 – 20.00 kan du lämna dina kläder och paket.

Herrfrukost den 19:e november

Den första kvinnofruksten efter pandemin gick av stapeln i lördags och snart är det herrarnas tur. Den 19:e november kl 09.00 öppnas dörrarna till serveringen för herrfrukost med Berndt Antonsson. Han har arbetat som pastor bland annat med själavård i ”Helhet genom Kristus”. Det blir en innehållsrik lördagsförmiddag att se fram emot.

Tillsammansgudstjänst med insamling av babypaket

Även i år samlar vi in babypaket till Kongo. Insamlingen sker som en del av tillsammansgudstjänsten den 20:e novemeber.

• Skolorna i Gråbo. Be att det får råda god stämning på skolorna i Gråbo och att de
  • Frukostarna. Be för att de gäster som varit på eller kommer att vara med på frukostar i vår kyrka skall bli välsignade och komma närmare Herren.
  • Teamare. Be för våra teamare som gör ett fantastiskt jobb bland unga i vår församling.