Ett nytt år och förtydligande kring pandemirestriktioner

Jag vill önska dig som läser mitt veckobrev ett riktigt gott nytt år. Jag har firat jul och nyår med min familj och haft en riktigt skön julhelg. För mig är det alltid lite startsträcka för att komma igång igen efter ledigheter men nu ser jag fram emot att träffa församlingen på söndag, jag predikar inte men är i tjänst och det känns gott att få att dela gudstjänstgemenskap.

Några församlingsmedlemmar har frågat mig vad som gäller nu egentligen med restriktioner och våra gudstjänster. På krisinformation.se finns alla förbud och råd sammanställda. Där kan man läsa följande som har relevans för vår församling:

”Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 20 deltagare inomhus ska enbart ha sittande deltagare, oavsett om vaccinationsbevis används eller inte. Utan vaccinationsbevis begränsas sällskapens storlek till max 8 personer och 1 meters avstånd mellan sällskap. Ett undantag finns för religiösa sammankomster.”

Församlingens styrelse har sedan tidigare beslutat att inte använda vaccinationsbevis, när vi samlas till gudstjänst får vi därför hjälpas åt med att hålla 1 meters avstånd mellan varje sällskap, det gäller också i serveringen. Vi kommer också att möblera om för att göra det lättare att hålla avstånd i gudstjänstlokalen. Om du känner sjukdomssymtom skall du givetvis stanna hemma.

Friskvård för äktenskap

Många bilägare är noga med att serva sina bilar, särskilt om bilen är lite nyare. Det gör man inte för att bilen är på väg att rasa ihop utan för att se till att den håller längre. Nu har du chansen att stärka ditt äktenskap, ”ta in det på service” genom att gå en äktenskapskurs i församlingen. Varje par kommer ha möjlighet att välja på att ta del av kursen på plats i vår kyrkbyggnad eller att följa med hemifrån via nätet. Innehållet är detsamma oavsett om man följer med via nätet eller om man är på plats fysiskt, det viktiga är inte var man är utan att man gör den tillsammans med sin partner.

Kursen är planerad att starta den 9/2 kl 18.30 och går sedan med ungefär två kurstillfällen varje månad mellan februari och april och ett sista tillfälle i början av maj (23/2, 9/3, 23/3, 6/4, 20/4, 4/5). Du kan läsa mer om kursens innehåll här: https://sverige.alpha.org/aktenskapskursen

Alphakurs

Jag har tidigare nämnt att vi under våren bjuder in till en ekumenisk Alphakurs tillsammans med kyrkorna i Gråbo. Datumet för start av den är flyttad till den 26/1 kl 18.30 men den är fortfarande planerad att äga rum i Centrumkyrkan. Därför vill jag utmana dig att be och fråga Gud om det är någon i din närhet som du skall bjuda med att gå Alphakurs. Vi kommer att göra reklam i olika kanaler med det absolut bästa sättet att få deltagare till Alpha är den personliga inbjudan. Så ta en titt på människorna i din närhet, finns det något som du skulle vilja bjuda med?

Hälsning från valberedning

I valberedningen har arbetet med att förbereda förslag inför församlingens årsmöte pågått en tid. Vi vill passa på att tacka alla som svarat ja till diverse olika uppgifter samtidigt som vi får respektera de nej som vi erhållit. Vi har dock ett antal uppgifter kvar i vår församling där vi saknar engagemang och där vi kanske har missat att fråga just DIG???

1. Valberedning – Här saknar vi kvinnlig kompetens som kan tänka sig att ansluta till befintligt stabilt gäng (Nicklas Raask, Robert Agerskog samt Jan Arvidsson)
  2. Planeringsgrupp tillsammansdag – Var med Andreas och planera församlingens tillsammansdag 2022
  3. Sopplunch – Om du känner att denna aktivitet även fortsättningsvis skall finnas kvar så behöver vi ett par personer som kan tänka sig att ansvara för detta.
  4. Festkommitté – Här söker vi dig som vill ingå i någon av våra befintliga festkommittéer

Om du kan tänka dig att ta dig an någon av ovan nämnda uppgifter så vore vi tacksamma för din återkoppling snarast.

• Valberedningen. Be för valberedningens arbete.
  • Starten på det nya året. Be att vi som församling får en bra start på det nya året.
  • Slut på pandemin. Be igen att vi får se ett slut på pandemin som går i olika vågor.
  • Tacka. Tacka Gud för julen som vi fått fira.