Videohälsning

Trots omständigheterna tyckte jag att påsken blev en fin tid och jag berördes om igen av det fantastiska budskap som vi som församling är förvaltare av. Nu önskar jag er alla en fin helg, jag själv har ledig helg och får likt er andra följa med i gudstjänstlivet via webben.  Som jag nämnde i videon så händer en del saker just nu och du kan med fördel läsa om dessa saker här nedan.

Drop in-nattvard

Vi har under lång tid enbart firat nattvard ”på distans”. Många upplever nog som jag att det inte är samma sak som att få komma tillsammans och ta del av bröd och vin tillsammans med trossyskon på plats. I flera församlingar har man valt att fira nattvard i mindre konstellationer för att möjliggöra nattvardsfirande även under denna pandemi. Det vill vi också göra ett försök med. Nästa gång vi firar nattvard den 2/5 så kommer du ha möjlighet att komma till kyrkan och fira nattvard men vi kommer även fortsättningsvis att följa de riktlinjer som finns och det innebär att vi kommer fira nattvard med åtta personer åt gången.

Hur kommer det att gå till? Den webbsända gudstjänsten sänds i vanlig ordning kl 11.00, efter gudstjänsten är du välkommen att komma till vår kyrkbyggnad för att ta del av nattvarden men för att undvika trängsel så firar vi nattvard med åtta personer åt gången varje heltimme, varje tjugo över och tjugo minuter i hel timme fram till kl 14.20.

Exempel: Om gudstjänsten slutar kl 12.10 så är du välkommen på drop-in kl 12.20, 12.40, 13.00, 13.20, 13.40, 14.00 och 14.40. Om det är mer än åtta personer som är närvarande vid ett av klockslagen får några vänta tills nästa klockslag.

Gudstjänstdeltagare

Från samma datum som då vi testar nattvard så kommer du också ha möjlighet att sitta med i gudstjänsten. Men återigen så följer vi rådande restriktioner och det innebär att enbart åtta personer får ta plats i vår kyrksal under gudstjänsten. Om du vill ha plats en söndag så behöver du boka din plats och du bokar genom att ringa till mig. Om jag märker att det är samma personer som är med varje söndag så kommer jag vänligt men bestämt se till att andra personer också får möjlighet att vara med på plats.

Öppen kyrka

Du som önskar är välkommen och sitta ned i kyrkan för en stund av stillhet på ”Öppen kyrka”. Du är välkommen på onsdagar och fredagar mellan kl 10.00 – 12.00.

Kvällsbön

Inom någon vecka så kommer du att kunna vara med på en kvällsbön via Zoom på torsdagar. Jag arbetar just nu med att ordna böneledare, mer info kommer om upplägg, datum och klockslag.

Tänk & tro

Den andra maj får vi besök på Tänk & tro av en kille vid namn Sebastian Ibstedt. Sebastian är molekylärbiolog och läkare och kommer att föreläsa om kristen tro och naturvetenskap med ett särskilt fokus på skapelsefrågor. Även du som inte brukar vara med på Tänk & tro är varmt välkommen att vara med och lyssna.

• Smittspridning. Be att vi ska komma till ett läge där vi kan få möjlighet att samlas till gudstjänst igen.
  • Konfaläger. Vi funderar för fullt på hur vi genomför ett bra läger för konfirmanderna. Be om vägledning och vishet.
  • Sommaren. Vi närmar oss sommaren, be att det får bli en tid av återhämtning och påfyllning för församlingens medlemmar och de boende i Gråbo.
  • Nya medlemmar. Be för de personer som ”väntar” på att bli välkomnade till församlingen som medlemmar. Be att de redan nu, trots omständigheterna kan få känna sig som delar av församlingen.
  • Tacka. Tacka Gud för att vi fått fira påsk tillsammans.