Det är säkert så att några av er som brukar läsa ”Ord från pastorn” har undrat vart det tagit vägen. Jag brukar försöka skriva ett varannan vecka men nu var det längre tid sedan jag skrev. Jag har helt enkelt haft fullt upp. Vi har haft en styrelsedag, haft besök av Mattias Martinson, jag har hållit på med planering inför nästa verksamhetsperiod, gjort en del hembesök och haft samtal med församlingsmedlemmar och haft uppstart med det nya gänget konfirmander, för att nämna några av sakerna som jag ägnat min uppmärksamhet åt de senaste veckorna.

Det sistnämnda är verkligen ett glädjeämne. I tisdags hade vi den första ”riktiga” konfirmationsträffen för konfirmander 20/21 och vi har en härlig grupp. Fjorton killar och en tjej! Men eftersmaken var riktigt bra och det ska bli spännande att se vad som ligger framför. Idag har jag ägnat stora delar dagen åt att titta på olika dopundervisningsmaterial och förbereda ett antal lektioner för konfirmander från förra året som uttryckt en önskan att få låta döpa sig. Det är fantastiskt roligt och det är riktigt kul att förbereda lektioner för ett antal dopsamtal i grupp också.

Imorgon börjar Equmeniakyrkans kyrkokonferens, vilken detta år är flyttad till webben. Församlingens ombud får denna gång följa med i konferensen hemifrån och delta i samtal och omröstningar via ett onlinesystem. Kyrkokonferensen håller på från och med imorgon till på söndag nästa vecka. Nästa vecka kommer för övrigt jag och Johannes tillsammans församlingens ”teamare” Hanna Berggren, som presenterades i söndagens gudstjänst, att åka iväg med konfirmanderna på en hajk i närområdet.

Gudstjänst på söndag

På söndag samlas vi till gudstjänst igen och vi fortsätter på den inslagna vägen med bokningar av plats i gudstjänsten. Lite speciellt denna söndag är att vi testar att erbjuda två gudstjänsttillfällen, kl 11.00 och 13.00. Detta för att ge så många som möjligt att delta fira gudstjänst även när 50-personersgränsen kvarstår. Du bokar din plats i gudstjänst på följande länkar:

Kl 11.00

Kl 13.00

Du som inte har möjlighet att vara med på plats, därför att du tillhör en riskgrupp eller av annan anledning kan följa med i gudstjänsten hemifrån på församlingens YouTube-kanal.

Fixardag vid kyrkan

På lördag är alla välkomna att delta i en fixardag i kyrkan. Fastighetsrådet har lovat att de har alla möjliga uppgifter att dela ut till dem som vill vara med. Lördag kl 09.00

Efter att ha ägnat stora delar av dagen åt att förbereda dopundervisning föll min blick på en bok i min bokhylla med titeln ”Efter Kristus Att följa Jesus med hjälp av Didaché.” Didaché är en tidig kristen text som dateras till slutet av första århundradet. På många platser i Didaché hör man tydliga ekon från Nya testamentets texter och här ges bland annat följande instruktioner kring dop:

Efter att först ha undervisat om allt det ni här har hört, ska du döpa i Fadern, Sonens och den helige Andens namn, i rinnande vatten. Men om du inte har något rinnande vatten, döp då i annat vatten, och om du inte kan döpa i kallt vatten, gör det i varmt. Skulle du inte ha något av det, häll då vatten tre gånger på huvudet tre gånger, i Faderns, Sonens och den helige Andens namn. Före dopet skall den som döper och den som ska bli döpt fasta, liksom alla andra som kan och har kraft nog. Den som döps ska bli uppmanad att fasta en eller två dagar innan sitt dop.

Detta är inte en bibeltext men jag kan inte låta bli att fascineras över hur denna tidiga text ger uttryck för att ett dop är något som involverar inte bara dopkandidaten och Gud. Hela församlingen uppmanas att fasta inför dopet som för att understryka att ett dop är hela församlingens angenlägenhet. Alla som kan bör därför, enligt Didaché, tillsammans ta del i förberedelserna inför dopet och fasta.

Detta ganska kollektivistiska tänkandet är inte sällan främmande för många i vår del av världen. Vår individualistiska kultur präglar oss mer än vad vi själva är medvetna om även när det kommer till hur vi närmar oss och uttrycker den kristna tron. Det är lätt att enbart tänka i termer av ”jag och Jesus”. Men Jesus kallar oss till mer än bara en individualistisk tro. Faktum är att 1:a Johannesbrevet säger att ett tecken på att Gud fött en människa på nytt är att hon älskar inte bara Jesus utan dem som tillhör honom.

Var och en som tror att Jesus är Kristus är född av Gud. Och den som älskar Fadern älskar också den som är född av honom. När vi älskar Gud och håller hans bud, då vet vi att vi älskar Guds barn. – 1 Joh 5:1-2

Låt oss påminna oss själva om betydelsen av församlingsgemenskap och församlingsliv och låt oss hjälpa varandra till djupare gemenskap och kärlek.

• Corona-virsuet. Be att Gud stoppar spridningen av viruset och att det inte tar ny fart under vintern.
  • Konfirmanderna. Be för den nya gruppen av konfirmander.
  • Vår teamare. Be att Hanna, vår teamare, blir välsignad och får vara till välsignelse i vår församling.
  • Kyrkokonferensen. En grupp tonåringar
  • Tacka. Tacka Gud för möjligheten att samlas till gudstjänst igen.