En arbetsvecka har nästan kommit till sitt slut. Under veckan som gått har jag mött konfirmander, haft själavårdssamtal, uppvaktat församlingsmedlem som fyllt år. En av de mest spännande sakerna som jag hunnit med under veckan har varit att planera en ny termin med Alphakurs. Den 16:e oktober kl 18:30 drar vi igång med en ny Alphakurs. Det är i alla fall vår förhoppning. Det finns flera personer som uttryckt en önskan att fortsätta med en Beta-kurs så en sådan kommer att bli av. Men för att det också ska bli en Alphakurs behöver vi få se ett nytillskott av intresserade. Be gärna för detta och fundera över om inte du ska gå Alpha och samtidigt bjuda med någon du känner. Att gå en Alphakurs kan revitalisera och uppmuntra redan troende samtidigt som det är ett lysande tillfälle att låta människor i vår närhet undersöka och pröva den kristna tron.

Vår resa med nedslag i Apostlagärningarna under hösten fortsätter. På söndag predikar Carina och hon kommer beröra Paulus omvändelse men här dröjer vi kvar lite vid förra söndagens text som skildrade Stefanus, den första person som vi känner till som fick möta döden på grund av sin tro på Jesus Kristus. En av förra söndagens predikans stora poänger var att Stefanus, mitt i den fruktansvärda situation han hamnade i, uppvisade en förunderlig Kristuslikhet. Han sträckte ut nåd och kärlek till sina fiender.

Under veckan som gått har en rättegång i USA kommit att väcka viss uppmärksamhet världen runt. En polis i Dallas står åtalad för mord efter att ha skjutit en färgad man till döds i hans lägenhet. Upprinnelsen till det inträffade var att en, på väg hem till sin egen lägenhet gått in i fel lägenhet, trodde att någon gjort intrång i polisens hem. Polisen drog sitt tjänstevapen och sköt. I rättegången fick den avlidne mannens bror möjlighet att yttra sig och han vände sig kvinnan som var ansvarig för broderns död och frågade domaren som ledde rättegången om han kunde få krama om den åtalade. Bland annat SVT skriver om händelsen och visar ett kort filmklipp från rättegången. (Svt:s artikel hittar du här: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hon-skot-hans-bror-ville-krama-henne-i-ratten)

Men SVT återger inte allt vad den döde mannens broder sa i rättegången. Enligt nyhetsbyrån Reuters sa han bland annat så här till kvinnan ansvarig för broderns död: ”Jag förlåter dig, och jag vet att om du vänder dig till Gud och ber honom, så kommer han att förlåta dig. Jag talar för mig själv, inte för min familj, men jag älskar dig precis som jag älskar vilken annan människa som helst.” Brodern fortsatte med att uttrycka sin att han önskade sin brors mördare det allra bästa och att de bästa hon kunde göra är att ge sitt liv till Kristus. Det var tron på Kristus som öppnade dörren till nåd och kärlek till en fiende.

Att förlåta innebär inte att låtsas om som att ett fel aldrig ägt rum, tvärt om. Förlåtelse bygger på att man igenkänner att någon gjort något felaktigt, att en person har syndat, men att man trots det väljer att önska den personen väl. Att man trots det felaktiga man blivit föremål för väljer att älska. Jag ber att vår församling skulle få präglas av sådan kärlek att våra relationer både på det personliga planet och mellan oss som syskon i Guds församling. När det sker så blir Jesus demonstrerad för världen på ett sätt som få andra saker förmår göra. När så sker så besegras det onda genom det goda (Rom 12:21).

• Konfahajk. Tacka Gud för en en fin konfahajk och en god start på konfaåret.
  • Alpha. Be att Gud samlar nya Alpha-deltagare.
  • Mötesplats. Nu har Mötesplats dragit igång på allvar. Be att Mötesplats får vara en plats av god gemenskap och tillfälle för Jesus att möta människor.