Vi är framme vid vad jag tror blir det näst sista ”Ord från pastorn” innan semester och föräldraledighet (v28 – 33). Det blir en ganska lång sommarledighet med andra ord. Men än så länge jobbar jag på med lite av varje. Jag ska predika vid två tillfällen de kommande veckorna vilket såklart kräver sina förberedelser. Jag och Carina har träffats och börjat prata igenom och planera för en predikoserie till hösten. Jag avslöjar inte riktigt än vad det blir men kan säga att det handlar om en bok i Nya testamentet och att vi kommer ägna ganska många söndagar åt den. En helt annan grej och som faktiskt inte har med predikoserien att göra, som jag hann med att göra igår, var att besöka Församlingsfakultetens bibliotek i Göteborg. Jag ägnade eftermiddagen åt att samla material till ett studium av Romarbrevets första kapitel. Det är en förmån att kunna fördjupa sig i Bibeln med hjälp av bra sekundärlitteratur som dessutom är väldigt dyr att köpa in.

Sommarbön inför ”Från mörker till ljus”

En annan sak jag gjorde igår var att möta med Mirjam Johansson från Svenska kyrkan, Daniel Ånskog från centrumkyrkan och Niclas Raask från vår egen församling för att sammanfatta hur långt vi kommit i planering inför höstens evangelisationssatsning. Den 11:e oktober bjuder vi in människor att få lyssna till Sebastian Stakset och det är en hel del som behöver förberedas tills dess. Ett gäng arbetsgrupper har startats igång som tar ansvar för olika områden som lokal, teknik, mötesledning o.s.v. Ta gärna med dig den 11:e oktober och förberedelserna i bön under sommaren. Så kommer du när hösten kommer också få en inbjudan att engagera dig och hjälpa till på olika vis.

Ledare till scout

En sak som Equmeniakyrkan Gråbo arbetat länge med är scoutverksamhet. För ett tag sedan hade jag ett samtal med en av ledarna för församlingens scouter och personen sa något som jag blev uppmuntrad av. Personen sa ungefär så här: ”Jag skulle aldrig vilja vara scoutledare i den ”vanliga” scoutkåren”. Det berodde inte på att det skulle vara en dålig scoutkår. Men personen drevs inte av en otrolig kärlek till själva scoutverksamheten i sig, det var möjligheten att få förmedla Jesus till barn och unga som var drivkraften. Jag tror att många av våra scoutledare och skulle kunna skriva under på det. Det är en glädje att få förmedla något av Jesus vecka efter vecka även om det helt visst också innebär ett arbete.

Men nu har församlingen ett positivt problem. Det är så många barn och unga som vill vara med att det behövs fler ledare, 3 – 4 ledare ytterligare behövs för att möta behoven. Annars kan situationen bli den att vi tvingas säga att det är fullt. Kanske är det just du som ska ta ett steg in i scoutarbetet? Om så är fallet, tveka inte att ta kontakt med Anders Johannsson. Kontaktinfo hittar du på på våra scouters hemsida Scout.

Givande i maj

I mitt föregående ”Ord från pastorn” skrev jag lite om givande och att vi hamnat efter budgeten. Därför är det roligt att kunna skriva nu att i maj månad så överträffade vi budgeten! Det känns roligt att få skicka ut den feedbacken också, inte bara en ”massa tjat” om att ”vi borde ge mer.” Tillsammans får vi bidra till Guds rikes synliggörande i Gråbo.

Förra söndagen var det ”Den heliga trefaldighetens dag” i kyrkoåret. Jag rörde mig då passande nog kring ämnet ”treenigheten”. Den här veckan skickar jag med några kortare videoklipp för dig att kika närmare på om du inte riktigt var med på vad jag försökte säga förra söndagen eller om du bara är sugen på att fördjupa dig ytterligare.

• Från mörker till ljus. Kyrkorna i Gråbo har tillsammans bestämt sig för att kalla Sebastian Stakset och arrangera en offentlig samling med syfte att låta ett vittnesbörd om evangeliets kraft och verklighet beröra Gråbo. Därför kommer vi under året att be för dessa saker. Var gärna med och bär detta i bön redan nu. Hösten kan kännas långt borta men tiden går snabbt. Den 11:e oktober är äger evenemanget rum.
  • Ledare till scout. Be att Gud hjälper oss att möta det behov av ledare som finns.
  • Sommaren. Be för sommaren som ligger framför församlingens medlemmar. Be att församlingens medlemmar får vila och att Gud fyller dem med förnyad inspiration att leva för honom mer och mer.