Videohälsning

Tillsammansgudstjänst på söndag

Nu på söndag den 6:e mars är du varmt välkommen på Tillsammansgudstjänst. Jag predikar och jag vet att Matilda Edvinsson som dragit i trådarna inför gudstjänsten arbetat med att få till en härlig bredd bland de medverkande. Ser fram emot denna gudstjänst och hoppas att träffa många av er på söndag för att fira gudstjänst tillsammans. Vi fortsätter vårens predikoserie ”Guds församling”.

Arbetsdag

Fastighetsrådet bjuder in till en arbetsdag i kyrkan den 23/4 kl 09.00 – 14.00. Vi hjälps åt med att hålla våra fastigheter i gott skick och min erfarenhet är att det brukar vara ganska trevlig stämning. Välkomna med då.

Kriget i Ukraina

Förra söndagen bad vi för situationen i Ukraina och samtidigt samlade vi ihop pengar till den katastroffond som vårt samfund öppnat. Vår kassör meddelade mig under veckan att vi samlade ihop 20 000 kr som skickats vidare till Equmeniakyrkan. Stort tack för din gåva! Stor eller liten bidrar den till att hjälpa människor i en mycket utsatt situation. Du som inte var med i gudstjänsten då vi samlade in pengar till krigets offer i Ukraina har fortfarande möjlighet att vara med. Swisha eller gör en insättning på församlingens konto och märk överföringen ”Ukraina” så förs pengarna vidare till Equmeniakyrkans katastroffond.

Equmeniakyrkans kyrkoledare Lasse Svensson skrev idag i en hälsning till Equmeniakyrkans församlingar följande ord: ”Jag gläds över att många redan skickat pengar både privat och som församling – vi har nu samlat in ca 1,3 miljoner och också redan skickat vidare pengar till Moldavien och till European Baptist Federation”. Du kan läsa mer om hur pengarna används här.

Du som är förälder och har barn eller kanske far och morföräldrar med barnbarn som blir oroliga kan få bra tips på om hur man kan prata med sina barn om det som händer på https://equmenia.se/prataomkrig/.

Insamling till tak och solceller

Du har väl inte missat att församlingen beslutat sig för att göra en investering i vår kyrkobyggnad? Vi samlar in pengar till ett nytt tak till kyrkan och passar på att samtidigt investera i solceller. Du borde få ett brev i din brevlåda i dagarna och har nog också nåtts av ett mejlutskick där du hittar mer information om satsningen. Jag ska erkänna att jag tycker att byggnadsfrågor är lite småtråkiga, men då påminner jag mig själv om vad syftet med vår kyrkbyggnad är. Den utgör en plats där vi samlas till gudstjänst och är också ett verktyg för att göra evangeliet hört i Gråbo. Då tycker jag genast att byggnadsfrågor plötsligt blir mer spännande! Den första extrainsamlingen till investeringen görs i gudstjänsten den 20:e mars.

Församlingsutveckling

På årsmötet beslutade församlingen att vi under året skulle initiera en församlingsutvecklingsprocess med stöd från vårt samfund. Den första gudstjänsten på det temat äger rum den 20:e mars. Då är temat ”Livgivande berättelser” och vi kommer få möjlighet att dela tankar och erfarenheter med varandra då vi upplevt att vår församling varit som bäst. Jag tror att det kan bli mycket spännande samtal och till stor uppmuntran för oss alla. Så missa inte det utan boka in den gudstjänsten redan nu.

• Fred. Be att kriget i Ukraina får ett slut.
  • Boende för teamare. Att Gud förser med ett boende för teamare till hösten.
  • Tacka. Tacka Gud för att Covid-19 inte längre klassas som en samhällsfarlig sjukdom.