God jul!

Vi närmar oss en av årets stora högtider och med det så vill jag önska dig en välsignad jul. Den här julen är det Carina som är i tjänst och jag kommer att passa på att vara   ledig några dagar extra kring jul och nyår. Innan jag går på ledighet vill jag skicka med dig en uppmaning. Det är klyschigt, men jag vill uppmuntra dig att mitt i alla julbestyr också ta tid för att be och reflektera över anledningen till att vi firar jul. Teologer kallar det för inkarnationen, Gud blir människa och kommer till oss för vår frälsnings skull. ”För ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste.” (Jes 9:6). Ta med dig dessa ord in i julen. När julfirandet sedan är över så händer spännande saker i vår församling. Du kan läsa om några av dessa saker nedan.

Mötesplats tackar för sig

Under tio år har Mötesplats på fredagar kört på. Inger och Marianne och många andra medhjälpare har skapat en fin och varm verksamhet där människor från Gråbo mött varandra och dessutom fått stifta bekantskap med många av medlemmarna i vår församling. Mötesplats har på många vis levt upp till sitt namn. Dessutom har människor kommit inom hörhåll för evangeliet. Men nu väntar något nytt, Mötesplats i den form det har idag har fullbordat sitt lopp och kommer alltså inte starta upp i vår som vanligt.

Men det finns fortfarande ett behov bland både församlingsmedlemmar och människor i Gråbo att mötas. Vid det senaste styrelsemötet diskuterades därför om vi kan forma något nytt på fredagsförmiddagarna för att fortsätta möta Gråbos invånare, tillhandahålla en plats för social gemenskap och skapa en plats där människor som annars inte rör sig i kyrkans närhet får höra evangeliet.

Jag tror att det finns många i vår församling som sett vad mötesplats fått betyda och som kanske vill vara med och utforma något nytt inför framtiden. Du ska inte tänka att ”Oj, ska jag göra ett så stort jobb som mötesplatsgänget gjort”! De har gjort ett fantastiskt arbete och målet är inte att vi ska fortsätta på exakt samma vis. Men kanske du som tycker att det hade varit meningsfullt och roligt att fixa med ett enklare fika eller varför inte en soppa en eller två fredagar på en termin och möta människor med värme och kärlek, ungefär på samma sätt som det finns församlingsmedlemmar som gör en insats med fika till konfirmander någon tisdag per termin. Om det är du, tveka in att prata med mig eller Carina.

Quizz-kväll och andakt

Fredag 6:e januari kl 17.00 är du varmt välkommen på en kväll med trevlig gemenskap, quizz och andakt.

Stugmöten i kretsarna

Söndag 8:e januari är det stugmöten i kretsarna. Kretsledarna kommer nog snart att komma med en inbjudan. En krets kommer också ha en träff i kyrkan som kommer att vara öppen för alla.

Missionshelg med centrumkyrkan

Den här händelsen finns inte med i programbladet. Vi som församling fick nämligen en inbjudan från våra syskon i Centrumkyrkan att tillsammans med dem ha en missionshelg den 13:e – 15:e januari. Centrumkyrkan kommer att få besök av en pastor från Indien och en pastor från Schweiz och håller på och arbetar fram ett program kring det. Det blir lite olika samlingar både hos oss och i centrumkyrkan. Mer info kommer att komma.

• Människor som besöker kyrkor kring jul. Under julen besöker många svenskar kyrkor trots att de inte är uttalat kristna. Be att julens budskap ska få beröra och dra människor nära Kristus.
  • Julledighet. För många är julen en källa till glädje men för andra är julen en jobbig tid på året. Be för alla i Gråbo som inte förknippar julen med glädje.
  • Fredagarna. Be att Gud leder församlingen på rätta vägar inför framtiden och hur vi följer upp fredagarna när Mötesplats avslutas.