Lära känna Gud

Under hösten har jag i min förkunnelse utgått från frågan ”Vem är Gud?” och lyft fram olika sidor av Gud. Min tanke med det har inte bara varit att vi skall ägna åt oss teologiska spekulationer för nöjes skull. Nej min förhoppning har varit att det skall hjälpa oss som enskilda troende och församling att lära känna Gud ännu mer sådan han verkligen är. Men lite provocerande skulle man kunna fråga sig vad ska det vara bra för? Ett av svaren på den frågan handlar om att finna varaktig och beständig glädje. En amerikansk pastor som jag ibland läser andaktstexter av, formulerar sätter fingret på något viktigt när han, fritt översatt, skriver följande:

Två saker måste vara sanna om din glädje aldrig ska kunna tas ifrån dig. Det ena är att källan till din glädje måste vara för evigt och det andra är att du måste vara för evigt. Om antingen du eller källan till din glädje är dödlig, kommer din glädje att tas ifrån dig. Och oj, vad många som har nöjt sig med just det! Ät, drick och var glad säger de, för imorgon dör vi, och det är inget mer med det (Luk 12:19). Mat varar inte för evigt, och jag varar inte för evigt. Så låt oss göra det bästa av det medan vi kan.

Vilken tragedi! Om du är frestad att tänka på det sättet, snälla överväg så allvarligt du kan att om din glädje kommer från att vara med Jesus,så kommer ingen att kunna ta din glädje ifrån dig, inte i det här livet eller i det kommande. Varken liv eller död, eller änglar eller furstendömen, eller det som är närvarande eller det som kommer, eller krafter eller höjd eller djup, eller något annat i hela skapelsen kommer att kunna ta vår glädje ifrån oss i Jesus Kristus, vår Herre (Rom 8:38) –39).

Glädjen i att vara med Jesus är en obruten linje från nu till evighet. Det kommer inte att avbrytas – inte av hans död eller vår.

Enligt kristen tro finns det en inbjudan från himmelens Gud att lära känna honom och i det finna en evig och varaktig glädje. Ännu har vi inte fått uppleva fullheten av den glädjen, glädjen i Gudsriket inför hans ansikte, men vi har fått uppleva en försmak. Så, vad är poängen med att lära känna Gud? Att finna den glädje som är evig.

Presentation av konfirmander

På söndag kommer vi att presentera årets konfirmandgäng i gudstjänsten. Det är en stor skara, alla har inte möjlighet att vara med på söndag men de flesta kommer finnas med på plats.

Ekumenisk bön & lovsång 17:e september i församlinghemmet

I programbladet står det bönetimman kl 18.00. Det stämmer inte, det är nämligen ekumenisk bön och lovsångssamling i församlingshemmet. Kom och be och lovsjung tillsammans med syskon från centrumkyrkan och Stora Lundby församling.

Praoelever i kyrkan Pyssel för barn på söndag

Under veckan som gått har vi haft två stycken praoelever i kyrkan från Lekstorpskolan. Wilma Agerskog och Saga Sjöberg har varit med mig, Ulrica och Ida och fått en liten inblick i hur det är att arbeta i en församling. Wilma och Saga har bland annat följt med mig på hembesök och suttit ner med vår kassör Birgitta Arvidsson och fått lära sig om hur man gör bokföring och kontering. På söndag kommer de att hålla i ett inslag i gudstjänsten särskilt för barn och därefter kommer de att ordna med en enklare pyssel.

Fredagsfikat

Fredag den 22:a september drar Fredagsfikat igång. Mellan 10.00-13.00 står kyrkan öppen för gemenskap, enklare fika och andakt. Fredagsfikat blev fortsättningen på Mötesplats och var mycket uppskattat förra terminen och nu finns ett gäng som vill satsa på ytterligare en termin.

Frikyrkans historia

Den 23:e september är det filmvisning. Filmen som visas är dokumentären ”Frikyrkans historia” som handlar om precis det, frikyrkorörelsen i Sverige och hur den växte fram under 1800-talet och 1900-talet. Filmvisningen sätter igång kl 19.00. Kom och låt dig uppmuntras av vittnesbördet om vad Gud gjort i historien, eller varför inte bjuda med dig en granne eller vän som inte har så stor koll på vad vad en frikyrka egentligen är.

• Fredagsfikat. Be att fredagsfikat får vara en plats där människor får del av god gemenskap och får upptäcka vem Jesus är.
  • Tonår. Be för tonårssamlingarna på fredagarna.
  • Tacka. Tacka Gud för att det blev en fin tillsammansdag på Sjöviksgården.