Tillbaka i tjänst

Någon sa att hösten är här. Det vill jag inte alls hålla med om. I min värld är augusti en sommarmånad. Sommaren är inte över men min semester och föräldraledighet är över för den här gången och jag är tillbaka i tjänst. Jag började arbeta redan förra veckan och träffade många av församlingens medlemmar på förra söndagens gudstjänst, vilket kändes gott.

De flesta av er som läser den här hälsningen vet nog om att jag under de senaste två åren studerat vid sidan om min tjänst. Men jag har nu avlagt en magisterexamen vilket betyder att jag är klar med studier för den här gången. Att jag har en magisterexamen betyder egentligen bara att jag läst ett år extra på högskola jämfört med de flesta av mina klasskamrater på pastorsutbildningen. Det är inte så värst märkvärdigt, i svenska kyrkan måste varje präst ha avlagt minst en magisterexamen. Men jag har uppskattat möjligheten att förkovra mig även om det blev lite stressigt på slutet med både uppsatsskrivning, församlingsarbete och barnafödande, även om det förvisso var min fru som födde barn och inte jag. Hur som helst jobbar jag nu 100%.

På söndag firar vi gudstjänst igen och jag kommer då att fortsätta på den predikoserie som jag inledde förra söndagen. För dig som inte var med då kan jag berätta att under den kommande terminen så kommer min förkunnelse på söndagarna att utgå från en enkel men djup fråga: ”Hur är Gud?”, eller mer personligt formulerad, ”Vem är Gud?”. Kristus kom till världen för att göra Gud känd (Joh 1:18) och att för att föra oss till Gud (1 Pet 3:18) och vårt gensvar på det är att sträva efter att lära känna Gud. Min bön är att predikningarna den här terminen ska få hjälpa oss att göra just det, lära känna Gud närmare.

Bärarlag

Innan sommarledigheten fattade vi som församling beslut om att kalla våra tidigare teamare, Ida och Ulrica, som ungdomsledare till vår församling. För att det skulle vara möjligt har ett antal församlingsmedlemmar sagt sig vara villiga och ingå i ett bärarlag som ger en extra slant varje månad. Nu i augusti börjar Ida och Ulrica sina tjänster och då är det ju naturligtvis bra om även de som sagt sig vilja ingå i ett bärarlag kommer ihåg att ge det extra offret.

Konfa

Den 5:e september kl 18.00 är det uppstart för vår konfirmationsläsning HT23 och VT24. Till den samlingen är både vårdnadshavare och blivande konfirmander är välkomna. Har du ett barn som går i åttonde klass och som går i skola här i Gråbo så bör du ha fått en inbjudan i din brevlåda. Jag har redan tagit emot ett gäng anmälningar i min inkorg så vi kan nog förvänta oss en ganska stor grupp konfirmander.

Terminsuppstart

I slutet av månaden, den 25:e-27:e augusti, har vi terminsuppstart här i församlingen. Fredagen den 25:e inleder vi med en kvällsgudstjänst kl 19.00 då Markus Olsson kommer och predikar. På lördag kväll den 26:e kl 18.00 har vi en kväll med vittnesbörd, lovsång och bön för församlingens verksamheter. Efter samlingens slut hoppas jag att du vill dröja kvar och grilla. På söndagen firar vi sedermera gudstjänst och välkomnar Ida och Ulrica som anställda till församlingen.

Tillsammansdag

I början på september är du också varmt välkommen på en tillsammansdag på sjöviksgården. Du hittar mer info på kyrktorget där du också kan lämna din anmälan. Så snart schemat är satt så kommer också det att mejlas ut till församlingen så du kan kika närmare på innehållet för dagen.

• Terminsstarten. Be att vår församling får en inspirerande och fin uppstart på terminen.
  • Konfirmander. Be för de blivande konfirmanderna.
  • Tacka. Tacka Gud för att vi får ha Ida och Ulrica hos oss här ett år till.