På gång just nu

Jag är tillbaka i tjänst efter jul och nyårsledighet. Även om jag arbetade lite sporadiskt under mellandagarna så har det känts väldigt bra att få ladda om batterierna inför ett nytt år och snart också ett nytt verksamhetsår i församlingen. Det är ju som många nog redan vet snart dags för årsmöte. Ta gärna med det i bön och be också särskilt för församlingen i den tid som nu är. Det är många som prövas i uthållighet och tro på grund av pandemin. Det känns hur som helst mycket bra att sätta igång igen efter ledighet, jag tror att Gud har något gott planerat för Equmeniakyrkan Gråbo under 2021.

Öppen kyrka

I december månad gjorde vi ett försök att hålla vår kyrkbyggnad öppen vid ett antal tillfällen för att göra det möjligt för den som önskar att sitta ned i kyrksalen, tända ljus och stilla sig inför Gud. Det visade sig att det fyllde ett behov hos en grupp människor. Vi fortsätter därför en tid till på det viset. På fredagar 10.00 – 12.00 och söndagar kl 19.00 – 20.00 håller vi öppen kyrka.

”Kyrklinje”

Våra vänner i Svenska kyrkan och Centrumkyrkan håller på och arbetar med att ordna en telefonlinje dit gråbobor som skulle vilja prata med en medmänniska kan vända sig. Det handlar inte om att vara någon slags stödlinje eller liknande. Snarare om att ge människor som i dessa tider känner sig särskilt isolerade en möjlighet att höra av sig till någon och höra en vänlig medmänniskas röst. Du har möjlighet att vara en del av denna satsning genom att vara med och finnas tillgänglig att svara i telefon på en i förväg bestämd tid. Har du frågor om hur det hela fungerar eller vill vara med så är du mer än välkommen att höra av dig till mig eller Sven Lindberg (präst i Svenska kyrkan).

Videohälsning

• Corona-virsuet. Coronasmittan har tagit ny fart. Be till Gud att smittspridningen sjunker och att beslutsfattare får vishet att fatta bra beslut.
  • Årsmöte. I februari håller församlingen årsmöte, be att Gud leder förberedelserna och att årsmötet får sätta en god inriktning inför det nya året.
  • Ensamma. Be för alla de som är ensamma och socialt isolerade.
  • Tacka. Tacka Gud för att vi fått fira jul. Guds människoblivande i Kristus är alltid värt att tacka Gud för.