Videohälsning

Tidigare under veckan spelade jag och Carina in en gemensam videohälsning inför julen. Under jul och nyår så kommer jag detta år att vara lite mer sporadiskt i tjänst. Jag jobbar den här veckan ut och även delar av nästa vecka. Men med start på julafton och framåt kommer jag att ta ut en del lediga dagar som jag har innestående. Jag är tillbaka i tjänst vecka 1 nästa år.

Denna veckas videohälsning blir därför kanske, förutom gudstjänsten nu på söndag,  det sista du hör eller ser av mig under detta år. Med det skrivet vill jag önska dig en välsignad jul och så får vi be om att det kommande året får bli ett mer uppmuntrande år än det gångna. Nedanför videohälsningen finns också lite uppdateringar och info för dig som församlingsmedlem att ta del av.

”Kyrklinje”

Våra vänner i Svenska kyrkan och Centrumkyrkan håller på och arbetar med att ordna en telefonlinje dit gråbobor som skulle vilja prata med en medmänniska kan vända sig. Det handlar inte om att vara någon slags stödlinje eller liknande. Snarare om att ge människor som i dessa tider känner sig särskilt isolerade en möjlighet att höra av sig till någon och höra en vänlig medmänniskas röst.

Du har möjlighet att vara en del av denna satsning genom att vara med och finnas tillgänglig att svara i telefon på en i förväg bestämd tid. Har du frågor om hur det hela fungerar eller vill vara med så är du mer än välkommen att höra av dig till mig eller Sven Lindberg (präst i Svenska kyrkan).

Adventstider

Om du har missat det så kommer här en påminnelse, jag har skapat en digital adventskalender som du med fördel kan öppna en lucka på varje dag tills julafton. Bakom varje lucka får du del av en kort betraktelse, ett bibelord och en bön. Bönerna är skrivna i vi-form för att påminna oss alla om att den som tror på Kristus fortfarande tillhör Guds församling och Guds folk. Du hittar den på följande länk: https://calendar.myadvent.net/?id=29ad9d61fb0191d6f29342bb6e2763a9

Öppen kyrka

Vi har under några veckor testat att se till att hålla församlingens kyrkbyggnad öppen söndagar och fredagar så att den som så önskar kan komma hit för att i enskildhet sitta ned i kyrksalen. Även denna vecka finns den möjligheten. Tiderna som gäller är: fredag kl 10.00 – 12.00 och söndag kl 19.00 – 20.00. Därefter kommer det att vara ett visst uppehåll men jag återkommer med information om när öppen kyrkan drar igång igen.

Digitalt kyrkfika

På söndag, efter gudstjänsten, har du som vill chansen att haka på digitalt kyrkfika. Vi kopplar upp oss via en videosamtalstjänst och fikar tillsammans. Länken till mötet skickas ut till församlingens medlemmar efter gudstjänsten. Har du inte testat att vara med så vill jag uppmuntra dig att göra det, jag blir glad varje gång jag får möta församlingens medlemmar även när det sker på distans.

• Corona-virsuet. Coronasmittan har tagit ny fart. Be till Gud att smittspridningen sjunker och att beslutsfattare får vishet att fatta bra beslut.
  • Församlingen. Det har varit ett märkligt år som påverkat församlingen på olika vis. Be att Gud leder och uppehåller sitt folk i Gråbo.
  • Ensamma. Be för alla de som är ensamma och socialt isolerade.
  • Tacka. Tacka Gud för gruppen av ungdomar som i dagarna blev klara med dopundervisning inför dop.