Förra veckan var jag som jag skrev tidigare bortrest nästan hela veckan. Förra veckans höjdpunkt får jag nog säga var Alphadagen i lördags. Men nu är jag hemma i Gråbo igen till en lite lugnare vecka. Icke desto mindre så innehåller veckan ändå personliga samtal, styrelsemöte, konfirmationsundervisning och diverse förberedelser inför samlingar av olika slag. På fredag börjar vårens ekumeniska bönehelg, du hittar mer info om det nedan. Jag vill nämna en samling på söndag kväll lite extra. Kl 18.00 i centrumkyrkan är det en samling med Daniel Ånskog om ”andligt föräldrarskap”. När vi till hösten bjuder in människor till samlingen med Sebastian Stakset så tror vi att det kommer komma människor till tro. Nya troende behöver andliga fäder och mödrar. Det är om det som denna samling kommer att handla om. Jag vill uppmuntra dig att vara med och lyssna till en stund undervisning kring vad det kan innebära att vara med och ta emot nya troende i våra församlingar.

Ekumenisk bönehelg  15:e – 17:e mars

I Gråbo finns en ekumenik som jag tycker är väldigt glädjande, församlingarna gör saker tillsammans och arbetar tillsammans för Guds rikes skull. Ett av sätten som det tar sig uttryck på är regelbunden ekumenisk bön. Nu har det blivit dags för vårens ekumeniska bönehelg då vi har möjlighet att komma tillsammans med våra syskon i Centrumkyrkan och Svenska kyrkan för att be och söka Gud tillsammans. Samlingarna äger rum i Centrumkyrkan men leds av personer från samtliga församlingar. Vi kommer bland annat börja med för höstens satsning med en offentlig samling i Hjällsnäshallen.

Bön och lovsång kl 19.00

10.00 Bön (Församlingshemmet)

15.00 Bönevandring runt torget.

21.00 Kvällsbön

18.00 Samling om andligt föräldraskap

19.00 Bön och lovsång

Denna vecka vecka vill jag tipsa om en bok som heter Jag sökte Allah och fann Jesus En hängiven muslim möter kristen tro. Boken skildrar en fängslande historia om en muslim som gör en dramatisk resa från varmt troende muslim till övertygad kristen. Nabeel Qureshi, som författaren heter, beskriver mötet med Jesus så här i ett av bokens senare kapitel:

Under dagarna som följde var mitt hjärta fyllt av ny glädje, glädjen över att ha mött Gud själv. Jag trodde att jag hade känt honom hela mitt liv, men nu när jag visste vem han verkligen var saknade han motsvarighet. Ingen kan jämföras med den ende sanne Guden. – sid 306

När jag läser Nabeels bok som är mer än ”bara” en vittnesbördsbok, den ger bland annat en fin inblick i hur det är att vara muslim i västvärlden idag, så kan jag inte annat än fascineras över den glädje som författaren ger uttryck för. Det är inte heller någon ytlig glädje det handlar om, för författaren går igenom en mycket stor kamp och brottningskamp. Mina tankar förs till Paulus ord i Romarbrevet: ”Guds rike är inte mat och dryck, utan rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.” (Rom 14:17). Det finns glädje, frid och rättfärdighet att finna i Gud! Det är saker som i alla fall jag vet att jag behöver mer av. Jag behöver få uppleva mer av Guds frid när livet ibland tycks rusa förbi i en väldig fart, jag behöver uppleva mer av glädjen i Gud när andra saker ständigt försöker stjäla mitt hjärtas uppmärksamhet. Vilket löfte då att ta till sig av att i Guds rike finns glädje, frid och rättfärdighet i Den helige Ande, d.v.s i gemenskapen med Herren.

• Från mörker till ljus. Kyrkorna i Gråbo har tillsammans bestämt sig för att kalla Sebastian Stakset och arrangera en offentlig samling med syfte att låta ett vittnesbörd om evangeliets kraft och verklighet beröra Gråbo. Därför kommer vi under året att be för dessa saker. Var gärna med och bär detta i bön redan nu. Hösten kan kännas långt borta men tiden går snabbt.
  • Frukost. Den 2:a mars är det herrfrukost och 23:e mars är det kvinnofrukost. Be att Gud välsignar allt arbete som frukostkommittén lägger ner och att frukostbesökarna också skall känna sig välkomna till andra samlingar i församlingens regi.
  • Tacka. För att vi fick ha en väldigt fin Alphadag tillsammans med Alphakursdeltagare från Gråbo och Vara.