I söndags fick jag beskåda en till bredden fylld parkering utanför kyrkan. Men på grund av sjukdom i familjen fick jag beskåda den välfyllda parkeringen genom fönstret på pastorsbostaden. Jag kunde också se Solveig Sävinger sitta vid orgeln genom samma fönster. Mer delaktig än så kunde jag tyvärr inte vara förra söndagen. Men jag har förstått efterhand att ni firade en härlig gudstjänst tillsammans och att vi inledde adventsfirandet med bravur! Det gläder mig.

Idag träffar jag konfirmander och senare ikväll har vi ett möte med verksamhetsrådet. Nu är det visserligen lite sent att komma med input för kommande termin men glöm inte bort att vi i verksamhetsrådet gärna tar emot tankar och idéer kring vad som skall äga rum i församlingens regi. Imorgon kommer jag vara med om något nytt. Under de två år som jag arbetat i församlingen har jag ingått i en grupp nyblivna EFK-pastorer. Vi har fått vägleda varandra, be för varandra och dela erfarenheter med varandra. Imorgon träffar jag också en mindre grupp pastorer, men nu i Equmeniakyrkans regi. Jag växlar sålunda över grupphandledning från EFK till Equmeniakyrkan. Övriga dagar denna vecka kommer bland annat innehålla predikoförberedelser och samtal med församlingsmedlemmar.

Bilda

Jag passar på och påminner ännu en gång om att det börjar det dra ihop sig för oss att skicka in årets rapporter till Bilda. Om du leder en 10 och 1 Bibel-grupp, syförening, eller någon annan grupp där ni fyllt i en Bilda-lista, se till att göra klart listan och lämna den till Solveig Sävinger så snart som möjligt. Ni som skickar er lista direkt till Bilda kan göra det, men se då till att låta Solveig veta att du skickat in er lista. Gör det så snart som möjligt, gärna redan under veckan som kommer!

På söndag är det alltså andra advent. I kyrkans historia har adventstiden varit en tid att fokusera på budskapet om hur Gud kommer till oss genom att bli människa i personen Jesus Kristus. Själva ordet advent sägs ibland betyda väntan, men det betyder i själva verket ankomst och syftar då på Jesus ankomst. På Facebook skriver bibelläraren Jonas Melin att det finns tre sidor av Jesus ankomst att tänka på i adventstider.

För det första, säger Jonas, handlar advent om hur Jesus kom till oss för 2000 år sedan. Han som är universums skapare, kung och Herre kom till oss och till vår jord, han blev en verklig människa av kött och blod och föddes i en fattig familj under enkla omständigheter i Betlehem.

För det andra blir adventstiden en påminnelse om att Jesus en gång också skall komma åter. Herren skall komma till jorden än en gång. Lika fysiskt och verkligt som första gången, men den här gången kommer han för att föra in fullheten av Guds rikes verklighet. Då kommer Jesus för att regera som Kung över hela världen och göra slut på synd, död och lidande. Hela skapelsen kommer helas och repareras. Vi vet inte exakt när det skall ske men i adventstider får vi påminnas om att en dag kommer kungen åter.

För det tredje kommer Jesus till varje människa varje dag. Han, säger Jonas, lever mitt ibland oss idag och verkar genom sin Helige Ande. Var och en som omvänder sig och tror kan vara viss om att Jesus att Jesus finns hos honom eller henne. Evangelisten Johannes uttrycker det med orden: ”Men åt var och en som tog emot honom, som tror på hans namn, gav han rätt att bli Guds barn.” (Joh 1:12). De som tror på Jesus, som tar emot honom blir födda på nytt och tillhör Gud.

Jonas Melin avslutar sitt Facebook-inlägg med orden:

De här tre aspekterna av att Jesus kommer sammanvävs i många adventssånger på ett underbart sätt. Tänk på det nästa gång du sjunger dem. Det är advent och Jesus kommer till dig. Tänker du släppa in honom i ditt liv?

• Julkonsert. Snart är det julkonsert! Be att Gud leder och är med i förberedelserna och att julkonserten får beröra människor genom att förmedla julens budskap med sång och musik som verktyg.
  • Valberedningens arbete. Valberedningen är arbete är i full gång. Be att Gud lägger alla pusselbitar på plats.
  • Tacka. För besöket från Lekstorpsskolan. Barnen och lärarna verkade mycket nöjda efter besöket hos oss förra fredagen. Tacka Gud för att vi har förmånen att få studiebesök hos oss.