Först av allt vill jag framföra ett tack till alla som var med under den gångna ekumeniska bönehelgen. Det var väldigt fint att se människor ”smyga in” i vår kyrkbyggnad för att be, och inte sällan var det fler som dök upp och bad än de personer som i förväg bokat pass. Flera av dem som var med och bad har vittnat om hur välsignade de var efter att fått spendera tid i stillhet inför och med Herren. Jag måste också säga att jag fick en väldigt god eftersmak från cafégudstjänsten i söndags. Jag såg flera nya ansikten där och till min glädje såg jag också hur församlingsmedlemmar snart var framme och hälsade på dem och satt ned och fikade tillsammans. Så skulle jag vilja bli bemött om jag kom som ny på besök i en församling.

Om några timmar får jag träffa våra konfirmander igen. På torsdag fyller jag år så då stannar jag hemma, eller jag åker nog och äter lite god mat med min fru och till helgen så väntar en själavårdskurs. Vad jag förstått när jag pratat med andra som gått den så rör det säkert runt lite på det personliga planet, men icke desto mindre kommer jag nog också vara bättre rustad att möta människor i själavårdssamtal. Till sådana är ni för övrigt alltid välkomna att komma till mig för att ha. Livets måste inte ha gått sönder eller rasat ihop, ibland kan det vara värdefullt att få tala om sitt liv och relationen med Jesus ändå.

I kärnan på det kristna budskapet ligger en sanning som ibland tyvärr kan låta som en klyscha. Gud älskar dig. I Bibeln kommer det påståendet åter om och om igen. Evangelisten skriver att Gud älskat världen så att han gett den sin unike och ende Son (Joh 3:16) som gåva till den. Paulus säger att Gud demonstrerar och bevisar sin kärlek genom att Kristus dog i vårt ställe, när vi fortfarande var syndare (Rom 5:8) och författaren till Hebreerbrevet säger att Gud uppfostrar dem som han älskar (Heb 12:6).

Att landa i att vara älskad av Gud är så viktigt för att kunna leva det liv som Gud kallar oss till. Första Johannesbrevets författare uttrycker det så här:

Vi älskar därför att han först har älskat oss. Om någon säger att han älskar Gud men hatar sin broder, så är han en lögnare. Den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett. Och detta bud har vi från honom: att den som älskar Gud också ska älska sin broder. – Joh 4:19-20

Låt mig därför försöka ge dig några tankar att begrunda Guds kärlek utifrån. Vid ett tillfälle i Johannesevangeliet så ber Jesus för sina lärjungar, och så lägger han till, jag ber inte bara för dem utan också för dem som kommer till tro genom deras ord (Joh 17:20). Och han ber att att dessa skall vara ett med varandra (Joh 17:23) därför att då skall världen förstå två saker. För det första skall världen då förstå att Jesus var sänd av Fadern, men för det andra så skall världen då också förstå ”att du har älskat dem så som du har älskat mig.” (Joh 17:23). Denna lilla bisats är av kosmiska dimensioner. För påståendet Jesus gör är att Gud älskar oss med samma kärlek som han älskar sin unike, enfödde, Son. I treenigheten där kärleken flödat mellan Fader och Son i evighet genom den helige Ande ryms människan. I den kärleken ryms du. Meditera över den tanken, att Gud Faderns ofattbara kärlek till Sonen sträcks ut till också till dig och mig.

• Själavårdskursen. Jag skall som sagt delta i en själavårdskurs till helgen. Be att Gud får göra det verk han vill i alla deltagare.
  • Valberedningens arbete. Valberedningen är arbete är i full gång. Be att Gud lägger alla pusselbitar på plats.
  • Tacka. Varje gång jag möter ett nytt ansikte i vår kyrkbyggnad så blir jag glad, särskilt när de kommer till gudstjänst. Tacka Gud för varje ny person som hittar till oss.