Förra veckan började jag och mina kollegor att planera inför att möta en ny kull konfirmander, för en sådan hoppas och tror vi att vi skall få möta inom kort. Cecilia, vår nya ungdomsledare, och jag har besökt skolorna i Gråbo och fått tillfälle att tillsammans med våra vänner i Svenska kyrkan göra reklam för konfirmationsläsning. Dessutom har jag och Cecilia klistrat frimärken på inte mindre än 135 inbjudningar som gått ut till nyblivna 8:e klassare. Nästa vecka, onsdag den 12:e september kl 18:30, är det uppstart och vi hoppas också att några av förra årets konfirmander vill återvända som hjälpledare. Om det skulle vara så att du vill vara med med vuxen närvaro i samband med konfa så finns möjligheten att antingen hjälpa till som ledare eller att stötta upp med andakter och fika. Hör i sådana fall av dig till mig eller Carina.

För mig väntar nu en vecka då jag bland annat kommer träffa ekumeniska rådet i Gråbo och be och prata om vad vi som kyrkor kan göra tillsammans för att nå ut i Gråbo med omnejd. Jag kommer ha glädjen att träffa en person för att fortsätta ett tidigare påbörjat dopsamtal och på lördag träffas hela styrelsen för en dag av bön och gemenskap. På söndag får vi än en gång samlas kring Kristus och fira gudstjänst. Under hösten kommer vi att följa kyrkoårets texter och på söndag är temat ”Ett är nödvändigt” och de i kyrkoåret angivna texterna (Neh 9:19−21; Apg 20:32−36; Matt 6:31−34; PS: Ps 123) handlar på olika vis om Guds omsorg. På söndag kväll kör jag igång med Tänk & tro för för hösten och för den som vill finns möjligheten att bli kvar och be under bönetimman.

Alpha i hem och smågrupper

Jag kommer säkert att nämna detta flera gånger. Men i höst har du möjligheten att hålla Alpha i ditt hem, med din hemgrupp, i din bönegrupp eller bibelgrupp. Och du behöver inte hålla ett enda av föredragen! För dessa finns nämligen att tillgå digitalt i välproducerade halvtimmeslånga TV-avsnitt. Kolla in videon nedan för ett smakprov på hur dessa ser ut.

Är du intresserad av att använda det här materialet i din smågrupp tveka inte att kontakta mig så hjälper jag dig och din grupp vidare! Men dröj inte för länge, siktet är att dra igång det under oktober månad.

Lördag 22:a september en eftermiddag om Andens gåvor

Som du märker är det mycket som är på gång men det finns en sak till som jag verkligen skulle vilja uppmuntra dig att ta del av. Lördagen den 22:a september kommer Linda Andersson som är ordinerad pastor i Equmeniakyrkan och aktiv i nätverket New Wine till oss för att undervisa om Andens gåvor och att höra Guds röst. Mellan 15:00-17:00 leder Linda seminarium där det också kommer finnas gott om utrymme att praktisera det som Linda undervisat. På kvällen kl 18.00 följer en lovsångssamling där det finns möjlighet till mycket förbön. Jag tror att detta kommer bli väldigt bra och det är ett tillfälle för oss som församling att följa Paulus uppmaning att vara ivriga att få de se de andliga andliga gåvorna i funktion (1 Kor 14:1).

I en av söndagens texter Matt 6:31-34 möter vi de för många välkända orden ”Gör er inga bekymmer för morgondagen”. En bibelkommentar kommenterar Jesus ord på följande vis:

”Jesus kallar också lärjungen till ett liv fritt från oro, till ett liv definierat av tro på den Gud som hyser omsorg och möter de dagliga behoven av mat och kläder. En sådan uppmaning var utmanande i en kulturell kontext i vilken många människor levde på existensminimum. Men för Jesus så måste livet vara fritt från oro till och med när det är försvarbart att oroa sig. Hans efterföljare skall prioritera och lägga sin energi på Guds rike.”

Låt oss be om Guds hjälp att bli sådana människor som är så upptagna av att sprida Guds rike att vi inte riktigt har tid med oroa oss för vår morgondag. Tänk vilken frihet att vara fri från oro över morgondagen!

• Vår nya ungdomsledare. Be att Cecilia får en riktigt bra start och att hon känner sig hemma i församlingen.
  • Nya konfirmander. Be att Gud drar i ungdomarnas hjärtan och kallar dem till konfirmationsläsning och att deras i vår församling tid blir värdefull och givande.