Videohälsning

Sommar, semester och studier till hösten

Det känns som att jag redan tjuvstartat lite på min semester. Jag har nämligen haft ett antal dagar föräldrarledigt vecka 24 och 25 och det är bland annat därför som jag inte gjort något utskick till församlingen. Men nu går jag snart på semester på riktigt och vill därför önska dig en riktigt välsignad sommar. Jag är föräldraledig och har semester v 27-v32 och och är  i tjänst v 33.

Redan nu vill jag också passa på att nämna för dig som kanske inte läst styrelseprotokoll att jag till hösten kommer att gå ned något i tjänstegrad för att vid sidan av arbetet studera vidare. Jag kommer att arbeta 80% och vid sidan av arbetet läsa ett antal högskolekurser i Bibelvetenskap. Det är något som jag tänkt på länge och jag är väldigt tacksam att jag har möjlighet att kombinera församlingsarbete med egen förkovran.

Equmeniakyrkans kyrkokoferens och motioner

Varje år kallar vårt samfund till kyrkokonferens då samfundets församlingar ges möjlighet att tycka till om olika frågor och vara delaktiga i beslut inför framtiden. Förra året gjorde pandemin att konferensen fick hållas digitalt. Även i år kommer kyrkokonferensen genomföras online. Vi har tidigare haft som vana i vår församling att gå igenom samtliga motioner till kyrkokonferensen och fatta gemensamt beslut om vad våra ombud skall säga om motionerna. Men om man är riktigt ärlig så har intresset för detta varit tämligen lågt.

Styrelse har därför beslutat att i år inte behandla motionerna till kyrkokonferensen i något församlingsmöte. Däremot behandlas motionerna i styrelsen och vill du som församlingsmedlem komma med synpunkter på motionerna till årets konferens så är du varmt välkommen att kontakta styrelsen och meddela dessa. Du hittar alla motioner till kyrkokonferensen på Equmeniakyrkans hemsida: https://equmeniakyrkan.se/aktuellt/kyrkokonferens/handlingar/

Läger och dop

Jag går som sagt på semester nästa vecka men Johannes arbetar på ytterligare en tid. Under sommaren samlas nämligen tonåringar och ungdomar till två läger. Redan på torsdag sätter årets Explore-läger igång dock i lite annan tappning än brukligt. Tonåringarna kommer nämligen att samlas på Johannes gård utanför Vårgårda och ha läger där. Det blir tältövernattning, bibelundervisning, bad, andakter och gissar jag, många skratt. Några dagar därefter samlas de lite äldre ungdomarna och har sitt eget läger, även det hemma hos Johannes.

Under Explore-lägret kommer några av tonåringarna att låta döpa sig. De flest av dem var inställda på att bli döpta redan förra året, men pandemin gjorde att vi inte kunde samlas till gudstjänst och jag och Johannes ville gärna ha dopet i församlingens mitt. Nu blir det lite special med dop på läger men vi kommer att filma och spela upp i samband med medlemsintagning till hösten så att även du som inte är med på lägret kan få vara med och dela glädjen. Om vår planering står sig till hösten, så kommer också ytterligare någon ungdom att låta döpa då. Kan man få en bättre upptakt efter en pandemi än dop och medlemsintagning? Be gärna för dessa dopkandidater.

• Smittspridning. Tacka Gud för att smittspridningen går åt rätt håll och be att det fortsätter så utan bakslag.
  • Sommarens läger. Be för sommarens läger att de får bli betydelsefulla för deltagarna.
  • Hösten. Be att vår församling får en riktigt bra höstuppstart. Be särskilt för uppstartsperioden då vi vill söka Gud på ett särskilt sätt för framtiden.
  • Sommaren. Be att sommaren får bli en tid av kraft och vila