Videohälsning

Nattvard på söndag

På söndag firar vi digital gudstjänst som blivit vår vana under pandemin och på söndag har du möjlighet att fira nattvard. Om du vill följa med i nattvarden hemifrån, inhandla bröd, alkoholfritt vin eller druvjuice så kan du vara med i utdelningen även om du inte är på plats i kyrksalen. Om ni är en familj, fira gärna nattvard tillsammans.

Adventstider

Adventstiden är tiden som leder upp till julfirandet. Som ett sätt att hjälpa dig att avsätta en liten stund varje dag denna advent så skickar jag här två tips Använd Equmeniakyrkan Gråbos digitala adventskalender. Du hittar den på följande länk: https://calendar.myadvent.net/?id=29ad9d61fb0191d6f29342bb6e2763a9 Öppna en lucka varje dag till julafton för att ta del av ett bibelord, en kort betraktelse och en bön och fäst blicken på han som är orsaken till att vi firar jul. Bönerna är skrivna i vi-form för att påminna oss om att vi tillsamman tillhör Guds folk.

Om du vill ha ett lite ”matigare” andaktsmaterial att använda dig av så finns just nu på Equmeniakyrkans hemsida ett andaktsmaterial att ladda hem för utskrift eller för att läsas på en dator, telefon eller surfplatta. Vår församlingsmedlem Cecilia Martinsson har mejlat ut det till alla föräldrar i församlingen också men kanske är det fler som vill ha något extra att läsa och tal del av i advent? Du hittar materialet här: https://equmeniakyrkan.se/wp-content/uploads/2020/11/Andakter-i-advent-och-juletid.pdf

Öppen kyrka

Vi har testat att ha ”Öppen kyrka” ett par gånger och det var uppskattat. Så under den närmaste tiden så kan du som vill komma till kyrkan för en stund av stillhet i kyrksalen på fredagar kl 10.00 – 12.00 och på söndagar kl 19.00-20.00. Detta är alltså ingen ”offentlig samling” utan en möjlighet att enskilt sitta ned i kyrksalen för stillhet inför Guds ansikte.

Bibelstudium online

Torsdag 10:e december kl 19.00 är du välkommen att vara med på ett bibelstudium online. En länk kommer att skickas ut till församlingens medlemmar via e-post som man kan klicka på för att ansluta.

Digitalt kyrkfika

På söndag, efter gudstjänsten, har du som vill chansen att haka på digitalt kyrkfika. Vi kopplar upp oss via en videosamtalstjänst och fikar tillsammans. Länken till mötet skickas ut till församlingens medlemmar efter gudstjänsten.

• Corona-virsuet. Coronasmittan har tagit ny fart. Be till Gud att smittspridningen sjunker och att beslutsfattare får vishet att fatta bra beslut.
  • Församlingen. Det har varit ett märkligt år som påverkat församlingen på olika vis. Be att Gud leder och uppehåller sitt folk i Gråbo.
  • Ensamma. Be för alla de som är ensamma och socialt isolerade.
  • Tacka. Tacka Gud för gruppen av ungdomar som i dagarna blev klara med dopundervisning inför dop.