Efter att ha varit ledig under höstlovet för att vara hemma med barn och familj är jag efter förra söndagen åter i tjänst och det visade sig att det faktiskt är en hel del som händer och som har hänt. Inte minst kan jag denna vecka förmedla ett helt gäng hälsningar från olika grupper i församlingen såsom valberedningen, barn och ungdomsrådet, styrelsen som vill utvärdera våra webbgudstjänster, mm. Men jag börjar med mig själv då jag denna vecka passade på att göra en kort videohälsning. Du kan ta del av videohälsningen nedan men missa inte att läsa resten av brevet.

Nya restriktioner

Som ni nog känner till så har spridningen av corona-viruset gått uppåt och FHM har utfärdat nya och striktare riktlinjer för att motverka att smittspridningen går uppåt ytterligare. Equmeniakyrkan nationellt har utifrån FHM:s allmänna råd skrivit följande:

Vänner i Equmenia och Equmeniakyrkan, som många av er kanske redan redan vet fattade Folkhälsomyndigheten idag den 29 oktober beslut om skärpta allmänna råd kring covid-19. Beslutet gäller till och med den 19 november 2020, men kan förlängas.

De nya råden innebär bland annat att undvika allmänna platser inomhus och bara ha fysisk kontakt med de personer som man bor tillsammans med.

I och med detta rekommenderar Equmeniakyrkans nationella krisgrupp att alla församlingar i Stockholms län, Västra Götalands län och Östergötlands län under denna period ställer in planerade gudstjänster och andra samlingar.

Det enda undantaget gäller samlingar för barn och ungdomar födda 2005 eller senare.

Styrelsen har tagit del av rekommendationen och följer den. Det innebär att alla samlingar och verksamheter som i första hand riktar sig till vuxna antingen ställs in eller flyttas över till webben. Det gäller exempelvis våra gudstjänster som den närmaste tiden bara kommer att gå att ta del av via församlingens YouTube-kanal. Vi kommer att utvärdera läget allt eftersom och återkommer med information.

Hur upplever du de webbsända gudstjänsterna?

På temat webbsända gudstjänster önskar styrelsen att få input från er som tar del av dem för att kunna utvärdera om och hur vi skall utveckla det arbetet i framtiden. Det skulle därför vara toppen om du ville ta ett antal minuter och fylla i en undersökning. Du hittar undersökningen på följande länk: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeX5WXrG3n1emhgzoE8fHh8h0XXTKD66yLe8weQX2iBaW1GzQ/viewform

Hälsning från BUR

Tidigare under veckan mejlade jag ut en hälsning från församlingens barn och ungdomsråd. Om du missat den så kan du ta del av den via följande länk: https://www.equmeniakyrkangrabo.se/wp-content/uploads/2020/11/11627_Extra-insamling-2020-Equmenia.pdf

Hälsning från valberedningen

Valberedningen vill också dem hälsa till församlingen. Du kan läsa den hälsningen på följande länk: https://www.equmeniakyrkangrabo.se/wp-content/uploads/2020/11/Valberedningen-2020.pdf

Parrelationsdag 21:a november uppskjuten

Så till sist. Den 21:a november skulle Mikael Gunnardo som driver Relationsfirman kommit till Gråbo för att inspirera och peppa dem av oss som lever i en parrelation till att ta hand om och vårda dem. Den dagen blir uppskjuten till senare tillfälle. Nytt datum och info kommer vid senare tillfälle.

• Corona-virsuet. Coronasmittan har tagit ny fart. Be till Gud att smittspridningen sjunker och att beslutsfattare får vishet att fatta bra beslut.
  • Församlingen. Det har varit ett märkligt år som påverkat församlingen på olika vis. Be att Gud leder och uppehåller sitt folk i Gråbo.
  • Ensamma. Be för alla de som är ensamma och socialt isolerade.
  • Tacka. Tacka Gud för allt det goda som förmedlades i samlingen ”Osminkat”.