Det är andra veckan på jobbet för mig efter avslutad semester. Det känns gott att vara tillbaka i tjänst och när jag skriver det här har jag precis avslutat en samling med förra läsårets konfirmander. Vi har haft fotografering och avslutningsfika och laddar nu inför söndagens konfirmationsgudstjänst.  Höstterminen har börjat och med det kommer några saker som är värda att nämna.

Gudstjänster

På tisdag är det träff med styrelsen och en fråga vi kommer att samtala kring är att samlas till gudstjänst med gudstjänstdeltagare på plats i vår kyrkbyggnad igen. Detaljerna för hur vi genomför detta och hur rådande restriktioner påverkar på vilket vis vi samlas till gudstjänst är inte klart i nuläget. Mer information kommer.

Konfa 20-21

Idag gjorde jag och Johannes i ordning 145 stycken brev med inbjudningar att vara med på konfirmationsläsning i vår församling och nästkommande vecka kommer jag och Johannes att besöka skolorna i Gråbo för att även där bjuda in alla åttondeklassare i Gråbo till konfirmationsläsning.

Om det finns en tonåring i ditt hem som har åldern inne för konfa (född 06) så har du nu ett gyllene läge att peppa honom eller henne att vara med på konfa. Vi ser nästan varje år hur konfirmationsläsningen får betyda något alldeles särskilt för några av deltagarna i deras resa i tron.  Vi kommer att ha uppstart med infoträff den 9/9 kl 18:30. Om du redan nu vill anmäla ditt barn till konfirmationsläsning så kan du ringa eller mejla mig eller Johannes.

Besök av Mattias Martinsson

Den 12/9 så skulle vi haft församlingsdag men som vi aviserat så har den blivit inställd för tillfället. På församlingsdagen skulle Mattias Martinson, som arbetat som pastor i Nimbuskyrkan, skrivit musik och lett lovsång i många olika sammanhang, ha medverkat. Han kommer istället att besöka oss här i Gråbo för att inspirera kring gudstjänstliv, musik och tillbedjan. Mer info kommer men gör en markering i din kalender redan nu.

• Corona-virsuet. Be att Gud stoppar spridningen av viruset och ger makthavare och myndigheterna vishet att hantera situationen på bästa vis.
  • Äldre och isolerade. Be för dem som är hemma och isolerade, att de mitt i det som är svårt, får finna glädjeämnen och erfara Guds närvaro.
  • Uppstart av gudstjänstet. Be att vi hittar ett bra sätt att bjuda in till gudstjänster igen.
  • Inbjudan av konfirmander. Be att Gud samlar en grupp konfirmander den kommande terminen.
  • Tacka. Tacka Gud för att han finns med i medgång och motgång.