Jag tror att du som läser det här och som tillhör Equmeniakyrkan Gråbo har fått ett programblad och en hälsning från församlingens styrelse i din brevlåda med en hälsning inför sommaren. Våren har gått över i sommar och jag vill ta tillfället i akt och att även via denna kanal önska dig en välsignad sommar. Detta blir nämligen det sista ”Ord från pastorn” på ett bra tag framöver. Som jag nämnde förra veckan så kommer jag under kommande veckor ha en del föräldraledigt och sedan börjar semestern. Jag kommer inte att vara helt försvunnen då jag predikar ett antal söndagar och dessutom ska göra klart sommarens bibelstudier som kommer att släppas på församlingens YouTube-kanal under juli månad och första söndagen i augusti.

Nattvardsgudstjänst på söndag

På söndag predikar församlingens pastor Carina Hult och hon leder också nattvardsfirande. Du som vill följa med i nattvardsfirandet hemifrån får gärna köpa in bröd och druvjuice eller alkoholfritt vin så ger Carina vidare instruktioner i samband med gudstjänsten.

Familjehem

Under veckan som gått hade jag ett samtal med en kvinna från Räddningsmissionen i Göteborg. De söker ett familjehem i Gråbo och mejlade mig följande text med en hälsning till vår församling:

Räddningsmissionen söker ett familjehem!
En ensamstående man, kvinna, par eller familj som har möjlighet att ta emot en skön 13årig kille som rätt nyss kommit till Sverige. Han har välfungerande skolgång i Gråbo och en bror på samma ort. Stort önskemål om han kan bo kvar på orten, men alla lösningar är välkomna! Killen gillar matlagning och fotboll, han har vänner och är social.  Har ni någon tanke om hur man kan lösa det för denna kille så tveka inte att slänga iväg ett mail eller samtal till emmeli.lilja@raddningsmissionen.se, 031- 712 12 44.
Tack!

Onsdagsandakt

Det är roligt att se hur församlingens medlemmar bidrar med nya onsdagsandakter. Jag skrev i förra veckans Ord från pastorn att det behövdes fler och redan har några personer hört av sig till mig och gett sina bidrag! Kul. I onsdags var det Johanna Johansson som höll i en andakt, och med i andakten fanns en levande kyckling!

Jag kommer ihåg när jag gifte mig. Jag och min hustru följde inte den svenska traditionen att gå in tillsammans i kyrkan utan jag stod som brudgum längst fram i kyrkbyggnaden och väntade på bruden. Det är svårt att beskriva den känsla av glädje och tillgivenhet jag upplevde när kyrkdörrarna öppnades och jag fick se den kvinna jag snart skulle säga ja till, vackrare än någonsin. I profeten Jesajas bok  finns en beskrivning av hur Gud, efter att folket drabbats av dom och exil, får löfte om befrielse. En av bilderna som profeten använder för att beskriva vad befrielsen skall innebära för Guds folk innehåller relationen mellan en brudgum och brud.

[S]om en brudgum jublar över sin brud, så ska din Gud jubla över dig. (Jes 62:5)

En amerikansk pastor som jag brukar lyssna på via podcast med jämna mellanrum skriver så här om denna vers:

Ibland skojar vi om ett äktenskap och säger, ”Smekmånaden är över”. Men det beror bara på att vi är begränsade. Vi klarar inte av att ständigt uppehålla samma nivå av intensitet och affektion som under smekmånaden. Men Gud säger att hans glädje över sitt folk är likt en brudgums glädje över en brud. Och han menar inte att glädjen börjar på det viset för att sedan mattas av.

Också en annan av Gamla testamentets profeter, profeten Sefanja, skildrar Guds glädje över det folk han räddar åt sig. Det skall komma en dag enligt profeten Jesaja då man skall säga om Jerusalem:

Herren din Gud bor i dig, en hjälte som frälser. Han gläder sig över dig med lust, han tiger stilla i sin kärlek, han fröjdas över dig med jubel.

Är det inte en otrolig tanke, att Guds kärlek inte bara innebär en slags stilla tillgivenhet, utan också att han ”gläder sig med lust […] han fröjdas över dig med jubel! Kristna tror på en jublande Gud. Och vad jublar Gud över? Han jublar över sitt återlösta folk.

Det kära vänner är en källa till glädje för var och en som tillhör Guds folk och genom Kristus Jesus har dörren öppnats för alla.

• Corona-virsuet. Be att Gud stoppar spridningen av viruset och ger makthavare och myndigheterna vishet att hantera situationen på bästa vis.
  • Äldre och isolerade. Be för dem som är hemma och isolerade, att de mitt i det som är svårt, får finna glädjeämnen och erfara Guds närvaro.
  • Dagsläger. Be för det dagsläger (läger utan övernattning) som kommer kommer att gå av stapeln i slutet av juni. Be att det får viktiga dagar för konfirmander och tonåringar.
  • Tacka. Ta en stund och tänk på tre saker som du är tacksam över. Tacka Gud för dessa saker.