Vi är inne i en ny vecka som för min del har den inneburit konfirmationsläsning, tillsammans med Johannes har jag påbörjat planering inför ett dagsläger i juni för konfirmanderna och tonåringar och idag har jag arbetat med griftetal och förberedelser inför en begravningsgudstjänst. Men det händer också några saker den här veckan som händer mer sällan. Eller vad sägs om en bönevandring på gudstjänsttid, Equmenias vårinsamling, ekumenisk telefonbön, eller tonåringar som rensar Netto på varor!?

Utomhussamling

Den 17 maj, alltså på söndag, så kommer vi inte att sända någon webbsänd gudstjänst. Du som är frisk, inte ingår i någon riskgrupp och är yngre än 70 år, är istället välkommen på en samling utomhus. Carina som kommer leda samlingen tillsammans med några ytterligare skriver så här:

På söndag blir det gudstjänst som involverar kropp, själ och ande. Samling utanför kyrkan kl 10.55 med start kl 11. Vi använder våra apostlahästar och vandrar ca tre kilometer med vederbörligt avstånd från varandra (Beakta Folkhälsomyndighetens riktlinjer). Vi kommer att möta sex stationer längs vandringen med olika innehåll, där vi också ber. Vid varje station kommer vi att sjunga en sång/psalm, texten får du med dig på ett blad.

Ta med dig: Kaffe eller te och något att fika till, något att sitta på vid fikastunden, bekväma skor och kläder.
Vid frågor, kontakta Carina på 0729-776724 eller mejl: carina.hult@equmeniakyrkangrabo.se.

Väl mött på söndag!

Det känns tråkigt att inte uppmana hela församlingen att komma och vara med men vi vill fortsätta lyssna till FHM:s riktlinjer om att inte utsätta riskgrupper för risken att bli smittade. Så du som stannar hemma vill jag uppmuntra att ta del av en gudstjänst via webben från någon annan kyrka. Många gånger räcker det med att öppna YouTube-appen och söka på kyrkans namn så hittar du fram.

Ekumenisk bön

Så här skriver Kerstin Rosén från Centrumkyrkan till oss alla:

Kära syskon i Gråbo med omnejd. Det är en märklig tid vi lever i. En tid fylld av oro där ingenting är som vanligt. Men Guds Rike har inte förändrats. Det har kommit till mig så starkt att Gud vill använda denna tiden att förbereda våra hjärtan för det Han vill göra i oss och i Gråbo. Gud vill i denna tid dra oss närmre sitt hjärta. Och också dra sitt folk närmre varandra. Därför vill vi inbjuda er alla att vara med på ekumenisk bön via telefonen varje måndag kväll kl 18.30-19.30. Är övertygad om att Gud kommer göra  något nytt genom detta. Hoppas att du vill  vara med.

Hur går ett telefonbönemöte till? Du ringer på telefonennumret 070 1940008. Så frågar de efter en kod och då anger du 802437 Så är du inne. Hoppas vi är många som kan mötas upp på måndag kl 18.30. Undrar du över något går du gärna ringa mig
Kerstin Rosén
Tel 0736 551946

Vårinsamling

Församlingens barn och ungdomsverksamhet arrangeras av vår lokala Equmeniaförening. Nu är det dags för vårinsamling då vi kan ge in i arbetet med barn och unga. Läs mer på följande länk: Vårinsamling Equmenia 2020

Tonåringar + räddningsmissionen = sant

Under veckan kom ett mejl från Göteborgs räddningsmission till min inbox. Man frågade om vår församling hade möjlighet att hjälpa dem med att ta reda på varor och interiör i Nettobutiken på Mjörnbotorget som ju ska bli en coop-butik som sedan kommer att användas i Räddningsmissionens arbete med att stötta utsatta människor. Ett gäng av våra konfirmander och tonåringar kommer göra detta. Det blir en väldigt konkret och praktiskt gudstjänst för deras del på söndag!

Onsdagsandakt

Denna veckas onsdagsandakt är det familjen Raask som står för. Vill du vara med och hålla i en enkel andakt, tveka inte att kontakta mig så planerar vi in till vilken onsdag du spelar in din andakt, och om du behöver hjälp med tekniken så bistår jag med den också.

Den här veckan skickar jag med ett kort och kärnfullt citat att reflektera över.

A.W Tozer har skrivit så här:

What comes into our minds when we think about God is the most important thing about us.” Fritt översatt till svenska: Vad du tänker på när du tänker på Gud är det allra viktigaste.

Så vad tänker du på när du tänker på Gud? Är det goda tankar? Är du besviken på Gud? Tänker du stora eller små tankar? Det finns många frågor att ställa sig. Ta 5 minuter av din dag idag och reflektera över vad du tänker på när du tänker på Gud! Ta med dina tankar i bön till Gud och samtala med honom. Det kan bli allt från en stund av lovprisning och förundran till en stund av ärlighet då du delar besvikelser och rädslor. Låt Guds Ande leda dig.

• Corona-virsuet. Be att Gud stoppar spridningen av viruset och ger makthavare och myndigheterna vishet att hantera situationen på bästa vis.
  • Tonåringar. Be för församlingens tonåringar och tonåringar som vi möter genom olika verksamheter.
  • Alla som håller sig hemma. Många i vår omgivning håller sig hemma och undviker sociala kontakter. Be att det blir ett tillfälle för människor att söka och möta Gud.
  • Tacka. Tacka Gud för att det finns konfirmander som sagt till oss ledare att de vill låta döpa sig.