De av er som läser denna veckas ”Ord från pastorn” och som var med vid gudstjänsten i söndags vet att jag dragits med någon slags förkylning den senaste tiden. I dessa coronatider ställer det till lite problem. Istället för att predika på vanligt sätt i söndags så fick församlingen lyssna till mig via en förinspelad video och gänget som brukar vara med på Tänk & tro får hålla sig till tåls till nästa tillfälle. En del möten och enskilda samtal som jag haft inbokade har också dem fått ställas in. Inte minst har konfan bliviti lidande, Johannes är ledig och jag har önskat följa de riktlinjer som myndigheterna har gett oss.

Det betyder inte att jag inte har något att göra. Under föregående vecka så har jag och Carina ringt runt till församlingsmedlemmar som är över 70 år för att kolla läget och undersöka om det finns behov av hjälp på olika vis. Vi har nått fram till nästan alla men har några kvar så om du ännu inte fått något telefonsamtal så beror det inte på att du är bortglömd utan bara på att vi ännu inte hunnit fram till dig. Under morgondagen ska jag förbereda mig inför söndagens gudstjänst (jag räknar med att jag ska vara fri från mina förkylningskänningar då) och predikan, det blir nämligen inte den inplanerade Tillsammansgudstjänsten då flera av de medverkande fått förhinder.

En annan rolig sak jag jobbar med under denna vecka är med förberedelser inför församlingsdag i höst. Jag funderar och tänker kring innehåll och tema på undervisning för att senare bolla det med gruppen som redan nu är igång med planering inför församlingsdagen.

Eftersom jag denna söndag spelat in predikan i videoformat till gudstjänsten så kan du som inte var med då ta del av den ändå.

En del av er har redan lyssnat till söndagens predikan. Då önskar jag få dela med mig av en text som jag hittade i andaktsboken Från hjärta till hjärta.  Andakten tar sin utgångspunkt i Jesus ord i Joh 14:15-16 varpå författaren till texten skriver följande:

Och jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare som ska vara hos er för alltid: sanningens Ande. Världen kan inte ta emot honom, för världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, för han förblir hos er och ska vara i er.

Jesus förbereder sina lärjungar på att han kommer att lämna dem. Han vet att de kommer känna sig vilsna utan honom. Därför ska han be Fadern, säger han, han ska be speciellt för lärjungarna. Vi kan, om vi vill, räkna oss till hans lärjungar. Så fort vi vill ha kontakt med Jesus tar han emot oss som sina lärjungar. Och då ber han särskilt för oss.

Vad ber han om? Jo, att vi ska få den Helige Ande, sanningens ande. Sanningens ande är en hjälpare som ger oss förmågan att skilja sanning från lögn. Sanningen är att den som älskar Jesus ska bli älskad av Fadern. Om vi vänder vår blick – aldrig så lite – mot Jesus, så blir Fadern glad och tar emot oss som sina barn med detsamma.

En av vår tids lögner är att vi inte behöver Gud, att vi klarar oss bra utan Gud. Så tror många av dem som tillhör ”världen”. De vill inte erkänna att vårt liv är en Guds gåva, att det är Guds Ande som ger oss liv.

Men vi som åtminstone anar att Anden finns och att den ger oss liv, ”vi känner den”. Och när vi börjar känna Anden så kommer den gärna till oss – steg för steg i allt rikare mått – och blir kvar hos oss.

• Corona-virsuet. Be att Gud stoppar spridningen av viruset och ger makthavare och myndigheterna vishet att hantera situationen på bästa vis.
  • Alla som håller sig hemma. Många i vår omgivning håller sig hemma och undviker sociala kontakter. Be att det blir ett tillfälle för människor att söka och möta Gud.