Bönesvar! Idag gjorde jag och Johannes, vår nya ungdomspastor besök på Lekstorpskolan och informerade om konfaläsning i vår församling. För någon vecka sedan såg det ut som att det inte skulle vara möjligt men nu öppnade sig en möjlighet från skolans sida så att vi kunde bjuda in alla åttondeklassare som går på Lekstorpskolan. Imorgon drar konfan igång med en uppstartsträff för konfirmander och föräldrar och vi i arbetslaget ser fram mot vad terminen skall bära med sig. Cecilia och Johannes tjuvstartar idag med en träff för andraårskonfirmander som vill vara med och hjälpa till som faddrar. I nuläget är det redan tio stycken konfirmander anmälda. Det är mer än vad vi haft vid något annat tillfälle vid motsvarande tid under de tre senaste åren! Det är glädjande. Samtidigt hade det varit värdefullt om det funnits ytterligare några vuxna med i samband med konfirmationsläsningen.

Nu väntar en arbetsvecka med en del förberedelser inför församlingshelgen i form av andaktsförberedelser, förberedelser till ett seminarium och sen väntar predikan på söndag. Vi fortsätter då vår serie i Apostlagärningarna och kommer att närma oss ett utmanande textavsnitt, närmare bestämt Apg 4:32 – 5:11. Här skildrar Lukas hur församlingen i Jerusalem delade sina ägodelar med varandra och hur två personer, Ananias och Safira gör sken av också de överlåta allt de äger till församlingsgemenskapen men i själva verket behåller de fortfarande en summa pengar för egen del. När det avslöjas så faller de båda döda ned till marken! Vi får se vad denna predikan ska landa i. Det är hur som helst spännande texter.

Under veckan väntar förutom konfauppstart och förberedelser inför församlingslägret möte med ekumeniska rådet och församlingens verksamhetsråd. Jag vill påminna om att verksamhetsrådet gärna får input från församlingen vad man önskar se äga rum i församlingens regi. Har du idéer och tips så tveka inte att höra av dig till verksamhetsrådet.

Ekumenisk bönehelg

En gång per termin brukar församlingarna i Gråbo komma tillsammans för att gemensamt söka Gud i bön och be för vårt samhälle. Så här beskriver våra vänner i Svenska kyrkan i den folder de tagit fram om innehållet i helgen:

Vi samlas från alla tre församlingarna i Gråbo för att be och få vara i Guds närvaro. I Hans närhet förvandlas vi, och vi får be att Hans rike får växa och ta plats mitt ibland oss. Vi kommer särskilt att be för tillfället då Sebastian Stakset kommer (11 oktober). Under denna helg kommer Minnie Anthony, från Indien, som är pastor och ledare för ett barnhem i Indien. Hon kommer dela med sig av sitt liv och av sin erfarenhet av bönens kraft. Alla samlingar är i Stora Lundby församlingshem. Kom och var med och be!

Du hittar program för bönehelgen här: https://www.equmeniakyrkangrabo.se/bonehelg2019/ eller på kyrktorget i pappersformat.

Från mörker till ljus

Den 11:e oktober äger det rum, ”Från mörker till ljus”. Under veckan är tanken att detaljerna för tider och stunder skall spikas. Men som jag nämnt flera gånger, församlingarna i Gråbo har tillsammans beslutat sig för att bjuda hit Sebastian Stakset för att arrangera en offentlig samling och bjuda in människor att ta del av ett dramatiskt vittnesbörd om vad Jesus kan göra i en människas liv. Vi tror och ber att Gråbo genom denna satsning skall bli berört av evangeliet! För att arrangemanget ska bli så bra som det kan bli så behöver vi  hjälpas åt med många olika saker. Bygga scen, vara med som förebedjare, be inför arrangemanget, baka bullar, vara med som mötesvärdar, städa upp efter oss, möta människor på torget inför satsningen mm. På kyrktorget finns listor där du kan skriva upp vad du vill hjälpa till med. Missa inte chansen att på ett väldigt konkret sätt att delta i uppfyllandet av missionsbefallningen i Matt 28. Det är det som är syftet med hela satsningen. Att låta människor få höra talas om Jesus och kalla dem till lärjungaskap.

Vi har som sagt påbörjat en predikoserie utifrån Apostlagärningarna och därför delar jag här med mig av två videoklipp som ger dig en utmärkt introduktion till vad Apostlagärningarna handlar om och hur boken hänger ihop. Filmklippet är på engelska men det finns automatisk översättning till svenska tillgänglig. Den fungerar faktiskt förvånansvärt bra så även du som inte behärskar det engelska språket kan tillgodogöra dig det mesta i filmklippet. Du behöver emellertid se filmklippet på en dator för att möjliggöra automatisk översättning till svenska, funktionen finns inte för närvarande via mobil eller surfplatta. För att lägga till svensk text på videoklippet klickar du på  längst ned till höger, sedan på undertexter och därefter får du scrolla till ”automatiskt översättning” och till sist välja svenska. Sen är det bara att njuta av en god introduktion till Apostlagärningarna.

• Från mörker till ljus. Kyrkorna i Gråbo har tillsammans bestämt sig för att kalla Sebastian Stakset och arrangera en offentlig samling med syfte att låta ett vittnesbörd om evangeliets kraft och verklighet beröra Gråbo. Därför kommer vi under året att be för dessa saker. Var gärna med och bär detta i bön redan nu. Hösten kan kännas långt borta men tiden går snabbt. Den 11:e oktober är äger evenemanget rum.
  • Församlingslägret. Be att vi får ett uppbyggligt och givande församlingsläger där så många som möjligt av församlingens medlemmar kan få dela gemenskap med varandra och Herren.
  • Konfastarten. Be för alla våra nya konfirmander som kommer till oss ska få ett riktigt bra konfirmationsår hos oss och att det får bli ett betydelsefullt år för dem.
  • Konfastarten. Tacka Gud för alla anmälningar till konfirmationen.
  • Möteplatsmedhjälpare. Tacka Gud för att flera personer vill hjälpa till på Mötesplats under tiden som en av de ansvariga för Mötesplats återhämtar sig från sviterna av sin operation.