På gång

För snart två veckor sedan åkte jag tillsammans med mina kollegor Carina och Cecilia iväg med församlingens konfirmander på konfirmationsläger i Sjöhaga. Ett par dagars kompledigt följdes av predikoförberedelser och uppstart av arbetsgrupper som kommer med att förbereda höstens evangelisationssatsning, mer info om det kommer nå församlingen lite innan alla semestrar drar igång. När det gäller konfirmanderna så börjar konfaåret närma sig sitt slut. Vi har tre träffar kvar och sedan är det dags för konfirmationsfest och konfirmationsgudstjänst. Två höjdpunkter på konfaåret som jag tyvärr kommer att missa! Min bror passar på att gifta sig just detta datum och bor 70 mil norrut! Jag är helt säker på att Cecilia och Carina kommer ta hand om avslutningen med bravur men det känns ändå lite snopet att efter två terminer med undervisning, aktiviteter, lekar, tävlingar och andakter missa själva finalen.

I församlingens programblad står det att det är Carina som predikar på söndag, men på grund av min frånvaro vid konfirmationsgudstjänsten så har vi bytt med varandra. Det är med andra ord jag som predikar på söndag. Vi är inne i en period för tillfället som vi utgår från kyrkoårets texter och dess teman. På söndag är temat ”Vägen till livet”.

Kyrkfika special!

I söndags utmanades alla gudstjänstbesökare att bjuda hem varandra till kyrkfika i hemmen istället för att ta del av det ”vanliga” kyrkfikat. Min förhoppning är att många som läser den här texten fick möjlighet att stifta lite närmare bekantskap med människor som man vanligen inte träffar. På söndag har vi en andra chans att bjuda hem människor till vårt hem och fortsätta gudstjänstgemenskapen i våra hem. Precis som förra söndagen finns det personer som planerat i förväg att hålla sitt hem öppet, däribland kommer jag och Maria bjuda på fika hemma hos oss.

Församlingsdag 7:e september Storsjöstrand

Så till en glad nyhet. Vi har flera år bakom oss med härliga församlingsläger på Strandgården utanför Halmstad. I år kommer det inte bli en helg på samma vis utan en församlingsdag i början av september. Lördagen den 7:e september samlas vi för att umgås med varandra, ta del av undervisning och uppmuntran, lovsjunga, be och fira gudstjänst tillsammans på Storsjöstrand. Det kommer att finnas program för vuxna såväl som barn och ungdomar. Mer information om församlingsdagen kommer inom kort från gänget som jobbar med att förbereda församlingsdagen!

Till uppbyggelse

Temat på söndag kommer alltså att vara ”Vägen till livet”. I en av de textavsnitt som anges i kyrkoårets kalender säger Jesus: ”Jag är vägen sanningen och livet.” (Joh 14:5). Kristna har därför i alla tider förkunnat och gjort anspråk på att Jesus är den som ger människor sant liv, att han är vägen till sant liv.

Längst bak i min bibel finns en uppslagsdel där utgivarna har sammanställt en rad bibelreferenser kopplat till olika ämnen och teman. Under rubriken ”De troendes namn och titlar” har man sammanställt en lista över olika sätt som Bibeln titulerar den som lever i en frälsande relation med Herren. Det är en fascinerande läsning. Inte därför att vi är så märkvärdiga i oss själva utan för att dessa titlar säger något om vad det innebär att få del av det liv som Jesus är vägen till. Låt mig skicka med dig några av titlarna som Nya testamentet använder för att beskriva de som tror på Jesus.

  • Barmhärtighetens kärl (Rom 9:23)
  • De heliga (Rom 8:27)
  • Den levande Gudens barn (Rom 9:26)
  • Du lilla hjord (Luk 12:32)
  • Guds arvingar (Rom 8:17)
  • Kristi medarvingar (Rom 8:17)
  • Guds barn (Joh 1:12)
  • Guds boning (Ef 2:22)
  • Guds medarbetare (1 Kor 3:9)
  • Guds tempel (1 Kor 3:16)
  • Heligt folk (1 Pet 2:9)
  • Kungligt prästerskap (1 Petr 2:9)
  • Ljuset barn (1 Tess 5:5)
  • Älskade barn (Ef 5:1)

Det finns fler titlar som används om de troende i Bibeln men vem kan inte förundras över att som troende få tilltalas på detta vis? Vi har fått barmhärtighet, blivit heliggjorda, har barnaskap hos en levande Gud, ingår i Guds fårhjord som han har omsorg om, är arvingar till Gud och får ut vårt arv tillsammans med Kristus som hans medarvingar. Vi utgör som troende tillsammans en boning för himmelens Gud, ett tempel för hans närvaro och är samtidigt Guds medarbetare och tjänare, ja kungliga präster. Vi får glädja oss över allt det goda som Herren har gett oss genom Kristus och att för alla som vill finns det sanna livet tillgängligt i Kristus.

Förbön och tacksägelse

Den här veckan får du som ber gärna be för:

  • Från mörker till ljus. Kyrkorna i Gråbo har tillsammans bestämt sig för att kalla Sebastian Stakset och arrangera en offentlig samling med syfte att låta ett vittnesbörd om evangeliets kraft och verklighet beröra Gråbo. Därför kommer vi under året att be för dessa saker. Var gärna med och bär detta i bön redan nu. Hösten kan kännas långt borta men tiden går snabbt.
  • Nya boenden till killarna som bor i kyrkans källare. Boendet i källaren strån under avveckling och tre av killarna har fått nya boenden. Men fem killar bor fortfarande kvar. Be att Gud öppnar dörrar och ger dem möjlighet att bo kvar i Lerums kommun så att de kan fortsätta studera.
  • Konfalägret. Tacka Gud för att vi fick ett fint konfaläger och att vi fått haft ett betydelsefullt konfirmationsår.

/Andreas Engström
Pastor och föreståndare
Equmeniakyrkan Gråbo