Nu går vi snart in i kyrkans största högtid, påsken. Det innebär att det kommer vara lite fler samlingar än vanligt i vår kyrkbyggnad. Vi har chansen att fira påsk tillsammans och göra som Hebreerbrevets författare skriver:  ”ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare, som i stället för den glädje som låg framför honom utstod korsets lidande utan att bry sig om skammen och som nu sitter på högra sidan om Guds tron.” (Heb 12:2) Alla tider för våra olika samlingar finns i programbladet och här på vår hemsida men jag skulle ändå vilja slå ett särskilt slag för de kortare andakter som kommer äga rum på kl 19.00 på måndag, tisdag och onsdag. Vi kallar det för ”Följ Jesus genom stilla veckan.” Jag har tillfrågat några församlingsmedlemmar att leda dessa andakter och alla jag har frågat hittills har sagt sig vara villiga att göra det. Blnd annat så kommer Ingegärd Hasslöf och Linda Humlehagen vara med och leda varsin andakt. Jag ska se om det också blir så att någon av församlingens män kan tänka sig leda en andakt. Hittills är det bara kvinnorna som svarat ja till att leda dessa samlingar! I vilket fall tror jag det kan bli fina stunder och en bra möjlighet att stilla ned sig själv och tillsammans följa Jesus genom Stilla veckan.

På lördag går en ekumenisk relationsdag av stapeln i Stora Lundby församlingshem. Kanske finns det fortfarande möjlighet att komma med? Kolla med Carina Hult om du så här i sista stund fått feeling för en dag med undervisning och samtal kring hur vi kan göra det bästa av våra relationer.

Från boendegruppen

Equmeniakyrkan i Gråbo har sedan december 2017 drivit ett boende för ensamkommande ungdomar, helt på ideell basis. Under den här perioden har vi haft volontärer på plats mellan 18-22.30 samt 22.00-07.00 varje dag, enligt försäkringsbolagets bestämmelser.

Beslut är taget att boendet kommer att avslutas senast 30/6 i år. Det innebär att vi har tre månader kvar innan killarna som bor i kyrkan behöver ha funnit andra boendelösningar. Under de här tre månaderna har vi stor brist på volontärer och vi har ofta svårt att fylla de luckor som uppstår. Av denna anledning skickar vi nu ut detta upprop – om vi alla hjälps åt tror vi att vi kan lösa den sista tiden tillsammans. Du som nås av det här mailet har kanske varit volontär tidigare, eller så har du aldrig provat. Oavsett så önskar vi att du funderar på om du har möjlighet att hjälpa till vid något eller några tillfällen under kommande månader.

Att hjälpa till som volontär innebär en möjlighet att stötta killarna i vardagsbestyr men framförallt är det din närvaro i kyrkan som är viktig under aktuell tid. Kan du avsätta en kväll eller en natt? Kan du boka upp två tillfällen under våren? Kanske är ni två eller fler som vill dela på ett pass? Alla insatser är välkomna och vi är tacksamma för all hjälp vi kan få!

Lars-Ove Johansson har schema för återstående tid – hör av dig till honom för att meddela vilken/vilka dagar eller tider du skulle kunna hjälpa till. Tel:0739-14 17 36 Mail: lars-ove.johansson@equmeniakyrkangrabo.se

Vi är otroligt tacksamma för din insats – tillsammans möjliggör vi för dessa killar att kunna bo kvar ytterligare en kort tid!

Vänliga hälsningar

Boendegruppen Equmeniakyrkan Gråbo

Den här veckan har jag inte skrivit någon text till uppbyggelse att ta med här. Däremot har jag gjort klart ett material till påsken som du kan använda för att följa Jesus genom hela påskveckan! Jag har iordningställt ett litet häfte på ca 30 sidor med andakter för varje dag från Palmsöndagen till Påskdagen. Texterna finns också på vår hemsida: https://www.equmeniakyrkangrabo.se/pask-2019/ Där har du dessutom möjligheten att lyssna till andakterna som jag läst in efter bästa förmåga. Det finns fortfarande lite små skönhetsfel på hemsidan där andakterna återfinns men tanken var från början att ”släppa” materialet i samband med söndagens gudstjänst, så ni får se det här som en tjuvkik tills dess. För den som hellre vill ha andaktsmaterialet i pappersformat så kommer du ha möjlighet att få det på söndag.

Jag skulle vilja uppmuntra dig att använda det här andaktsmaterialet och avsätta en liten stund varje dag under påsken, från och med palmsöndagen fram till påskdagen, då du läser eller lyssnar (funkar utmärkt att lyssna till i telefonen) till dagens andakt och spenderar en stund i bön och eftertanke. Faktum är att anledningen till att jag skrev ihop detta andaktsmaterial var att jag så många gånger upplevt att påsken rusat förbi mig utan att jag riktigt stannat upp inför påskens budskap och händelser. Helt plötsligt var den bara över. Men den här påsken vill jag försöka stanna upp och ta in påskens bibeltexter och händelser på nytt. Jag är övertygad om att det leder till en upplevelse av närhet till Jesus. Min bön är att du skall få uppleva samma sak den kommande påsken.

• Från mörker till ljus. Kyrkorna i Gråbo har tillsammans bestämt sig för att kalla Sebastian Stakset och arrangera en offentlig samling med syfte att låta ett vittnesbörd om evangeliets kraft och verklighet beröra Gråbo. Därför kommer vi under året att be för dessa saker. Var gärna med och bär detta i bön redan nu. Hösten kan kännas långt borta men tiden går snabbt.
  • Nya boenden till killarna som bor i kyrkans källare. Boendet i källaren strån under avveckling och tre av killarna har fått nya boenden. Men fem killar bor fortfarande kvar. Be att Gud öppnar dörrar och ger dem möjlighet att bo kvar i Lerums kommun så att de kan fortsätta studera.
  • Konfirmationsläger. Det är snart dags för konfaläger. Be att det blir ett läger där konfirmanderna får viktiga möten med Gud och att grupptryck inte skall vara ett hinder för dem att säga ja till Jesus.