Under förra veckan hade jag glädjen att få vara med på Equmeniakyrkans vinterkonferens. Konferensen riktar sig till Equmeniakyrkans många församlingsanställda och är ämnad att utrusta och inspirera till fortsatt arbete hemma i sina lokala församlingar. Det var en riktigt bra vecka som bland annat innehöll, gudstjänster, stora och mindre seminarier och många möten med kollegor och såväl nya som gamla bekantskaper. Det som var höjdpunkten för mig var ett av de mindre seminarierna som  Mattias Martinsson, pastor och musiker i Nimbuskyrkan på Öckerö, höll i. Han undervisade andefyllt och inspirerande bland annat om innebörden av att fira gudstjänst.

Vinterkonferensens program var fullspäckat och för mig har denna vecka fortsatt på samma vis, och den kommer att fortsätta på samma sätt även under kommande helg. Igår drog konfirmationsläsningen igång igen efter julledigheten, senare ikväll skall jag tillsammans med några församlingsmedlemmar planera inför en Alphakurs i vår och till helgen kommer jag medverka i en själavårdskurs. En del av er kommer kanske ihåg att jag för några månader sedan också gick en sådan kurs. Nu fanns möjligheten att också gå steg 2 i samma kurs. Det betyder att på söndag så kommer Carina predika istället för mig. Men söndagen därefter ser du mig åter i talarstolen om vi inte ses innan dess.

Efter min positiva erfarenhet av att fått lyssna till Mattias Martinsson på vinterkonferensen så önskar jag att också du skulle kunna ta del av hans undervisning. Faktum är att du du faktiskt har möjlighet till det. Kanske inte i talad form men icke desto mindre i skriven form. Mattias har nämligen skrivit artikeln Gudstjänsten är till för Gud, i tidskriften Teologi och ledarskap. Artikeln har många beröringspunkter med föredraget som han höll på vinterkonferensen och handlar om vem som står i fokus för våra gudstjänster. Väl värt att läsa och reflektera över. Så vart kan du läsa denna artikel? Du hittar artikeln genom att följa länken nedan. Jag hoppas och tror att det kommer vara en tankeväckande och god läsning.

• Årsmötet. Församlingen kommer snart att ha årsmöte, be att vi är lyhörda för Gud och vad han vill göra i Gråbo genom vår församling.
  • Återträff. På fredag kommer vår kyrksal fyllas av närmare hundra ungdomar som var med på nyårsläger i Trysil då Cecilia kommer att predika. Be att de får en välsignad återträff.
  • Tacka. Tacka Gud för nyårslägret som gick av stapeln i Trysil. En del av våra ungdomar och konfirmander var med och hade ett riktigt lyckat läger.