The American Roots Session Band bildades för att ge en serie konserter i samband med ”Ljus i Alingsås” i oktober 2007.

Inspirerade av bl a Bruce Springsteens ”Seeger Sessions” fylldes Christinae kyrka i Alingsås åtta gånger med amerikansk folkmusik ”i skärnings-punkten mellan traditionell blues, country och gospel”. Konserterna blev mycket uppmärksammade och uppskattade. Det var tydligt att det i den här musiken finns en positiv kraft som berör en bred publik.

I ”roots music” finns rötterna till en stor del av den västerländska populärmusiken. Det är därmed inte bara amerikas utan allas vår folkmusik.

Typiskt för folkmusiken är en enkelhet som rymmer något större och som går rakt in i hjärtat. Den uttrycker vanliga människors vardagliga problem, övertygelser och hopp.

Sångerna under rubriken ”There’s a bright side somewhere” har sin bakgrund i slaveriets Amerika. Det är sånger som vuxit fram i en miljö präglad av religion och kyrka, men som spelat en stor roll som kampsånger för frihet och rättvisa i många olika sammanhang i hundra år. Inte minst under Medborgarrättsrörelsen för lika rättigheter mellan vita och svarta i USA på 50- och 60-talet.

Kampen för en ljusare och bättre värld är tyvärr inte mindre aktuell i vårt samhälle idag. Kanske kan våra ”roots music sessions” fungera som en uppmuntran från tidigare generationer att föra kampen och hoppet vidare?